6–8 metų vaikų kvėpavimo lavinimo dainavimo metu strategijos
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2017.08Pagrindiniai žodžiai:
6–8 metų vaikų dainavimo procesas, kvėpavimo lavinimo strategijos, pratybosSantrauka
Lavinant vaikų balsą muzikos pedagogai daugiausia dėmesio kreipia į priešmokyklinio ir jaunesniojo mokyklinio amžiaus (6–8 metų) vaikus, kadangi dainavimas jiems yra betarpiškiausia, prieinamiausia ir paveikiausia muzikos mokymosi forma. Mokant vaikus dainuoti ugdomas jų muzikinis mąstymas, lavinama atmintis, vaizduotė, saviraiška, mokomasi susikaupti, sutelkti dėmesį, įsiklausyti. Be įgimto balso tembro, fiziologinių savybių (diapazono, stiprumo), mokantis dainuoti svarbi kantrybė, valia, ištvermė. Dainuodami vaikai mokosi ne tik tiksliai intonuoti, girdėti save ir kitus, bet ir tobulinti kalbėjimo, tarties kultūrą. Mokantis dainuoti, lavėja vaikų kvėpavimas, balso tembras, o įvairiais parengiamaisiais dainavimo pratimais galima pašalinti net kalbos defektus. Tad nuo 2015 m. vykdomo tarptautinio projekto „6–8 metų vaikų muzikinės klausos ir vokalinio aparato koordinacija dainavimo proceso metu: Latvijos, Lietuvos ir Taivano lyginamoji studija“ keliamas tikslas – nustatyti ir palyginti 6–8 metų vaikų dainuojamojo balso ypatumus skirtingose šalyse (Latvijoje, Lietuvoje ir Taivane) ir išnagrinėti 6–8 metų vaikų koordinacijos tarp muzikinės klausos ir balso aparato optimizavimo strategijas.
Tyrime dalyvauja 225 6–8 metų vaikai, po 75 Lietuvoje, Latvijoje ir Taivane. Tyrėjai atsitiktiniu būdu pasirinko po vieną ikimokyklinio ugdymo grupę bei po vieną pirmą ir antrą klasę. Kiekvienoje klasėje ar grupėje pasirinkta po 25 vaikus (Rauduvaite, Lasauskiene, Abramauskiene, Davidova ir Chuang, 2016). Vaikų balsai buvo testuojami taikant Vaikų dainuojamojo balso vertinimo skalę (angl. Children Singing Voice Measure Scale, CSVMS), kurią sukūrė M-J. Chuangas (2010, 2011a, 2011b, 2012).
Diagnostinis tyrimas padėjo nustatyti problemas, kurios kartu yra ir neteisingo intonavimo priežastys. Viena iš jų – kvėpavimo aparato valdymas. Vaikų negebėjimas tinkamai valdyti kvėpavimą veikia ir intonavimo kokybę. Todėl keliamas tyrimo klausimas: kokios mokymo strategijos gali būti taikomos 6–8 metų vaikų kvėpavimo aparato valdymui tobulinti dainavimo proceso metu?
Tyrimo tikslas – apibrėžti 6–8 metų vaikų kvėpavimo lavinimo dainavimo proceso metu strategijas.
Tyrimo metodai: skirtingų koncepcijų analizė, modeliavimo metodas, pagrįstas pedagogine patirtimi.
Tyrimo metu nustatytos būdingiausios kvėpavimo problemos 6–8 metų vaikams: paviršutiniškas kvėpavimas, įkvėpimo trūkumas, kvėpavimas viršutinėje krūtinės dalyje, nepakankamai gilus bei aktyvus įkvėpimas ir iškvėpimas, kvėpavimas keliant pečius, netaisyklinga kūno laikysena.
Analizuojant 6–8 metų vaikų dainavimo problemas bei remiantis mokslinės literatūros įžvalgomis, dainavimo ekspertų patirtimi siekta apibrėžti kvėpavimo aparato lavinimo strategijas: kvėpavimo atramą, įkvėpimo ir iškvėpimo koordinavimą, kvėpavimo intensyvumą.