Garsažodžių dažnumas, funkcijos ir reikšmės ankstyvojoje vaikystėje

Authors

  • Ingrida Balčiūnienė
  • Laura Kamandulytė-Merfeldienė

DOI:

https://doi.org/10.7220/2335-8769.70.1

Pagrindiniai žodžiai:

Garsažodis; Kalbos įsisavinimas; Vaikų kalba; Tipinė kalbinė raida; Netipinė kalbinė raida; Dvynių kalba; Ankstyvasis žodynas

Santrauka

Straipsnio tikslas – aptarti kalbos raidą (nuo gramatinės sistemos formavimosi pradžios iki gramatinės sistemos susiformavimo) garsažodžių vartojimo aspektu, daugiausia dėmesio kreipiant į garsažodžių dažnumo kitimą analizuojamu laikotarpiu, garsažodžių reikšmes ir funkcijas. Tyrimo šaltinis ‒ 6 vaikų ilgalaikio natūraliojo kalbos stebėjimo būdu sukauptas tekstynas. Tyrimas atskleidė, kad garsažodžiai vaikų kalboje vartojami labai dažnai. Priešingai nei teigiama teoriniuose darbuose, aprašančiuose garsažodžių reikšmes, vaikų kalboje garsažodžiai turi ne tik emocinę-ekspresinę, bet ir nominacinę reikšmę: jais dažnai keičiami įvairūs veiksmažodžiai ir daiktavardžiai. Per tyrimą taip pat nustatyta, kad garsažodžiai vaikų kalboje dažni dėl tėvų kalbos įtakos, emocingos ir ekspresyvios bendravimo aplinkos, ikoniško garsažodžių pobūdžio, nesudėtingos struktūros ir paprastos artikuliacijos, be to, garsažodžių reikšmė dažnai plečiama jais įvardijant kelias sąvokas. Statistinės analizės rezultatai parodė, kad garsažodžių vartojimo dažnumas statistiškai reikšmingai skiriasi tipinėje ir netipinėje (dvynių) kalbos raidoje: tipinės kalbinės raidos atveju garsažodžių mažėja, tačiau ši tendencija neužfiksuota ankstyvojoje dvynių kalboje.

Atsisiuntimai

Download data is not yet available.

Atsisiuntimai

Publikuota

2019-03-01

Kaip cituoti

Balčiūnienė, I., & Kamandulytė-Merfeldienė, L. (2019). Garsažodžių dažnumas, funkcijos ir reikšmės ankstyvojoje vaikystėje. Deeds and Days / Darbai Ir Dienos, (70), 11–29. https://doi.org/10.7220/2335-8769.70.1

Numeris

Skyriai

STRAIPSNIAI

Dažniausiai skaitomi to paties autoriaus (-ių) straipsniai