Matematikos sąvokų vizualizacijos pradiniame ugdyme didaktiniai principai
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2017.40Pagrindiniai žodžiai:
pradinis matematinis ugdymas, vizualizacija, edukacinis modeliavimas, vizualinis edukacinis modelis, didaktiniai vizualizacijos principaiSantrauka
Matematinių sąvokų vizualizacijos idėją tiria psichologijos ir pedagogikos mokslas nagrinėdamas įvairius matematinio ugdymo etapus. Vizualizacija yra ypač efektyvi pradiniame matematikos ugdymo etape, nes ji atitinka 6–10 metų amžiaus kognityvių procesų ypatumus. Todėl pradinio ugdymo vadovėliuose dažnai pasitelkiamos iliustracijos, siekiant paremti matematinius argumentus. Tačiau pastarieji teoriniai tyrimai ir mokyklinio ugdymo praktika liudija, kad ne kiekvienas vizualus pateikimas padeda geriau suvokti matematines idėjas. Todėl, norint tinkamai įvykdyti didaktinius tikslus, šiuolaikiniai matematikos vadovėliai, skirti pradiniam ugdymui, turi pateikti tinkamą matematinių idėjų vizualizaciją.
Šiame straipsnyje pateikiami penki didaktiniai principai, kuriais grindžiamas matematikos idėjų vizualinis pateikimas: 1) modeliu grindžiamos ir nemodeliu grindžiamos edukacinės matematinės medžiagos vizualizacijos funkcinė diferenciacija; 2) prioritetas teikiamas vizualiems ugdymo moduliams supažindinant su nauja edukacine matematine medžiaga; 3) kelių modelių perkėlimas edukacinės matematinės medžiagos konsolidavimo etape; 4) statinės ir dinaminės vizualizacijos derinimas mokymo procese; 5) laipsniškas gebėjimo valdyti vizualaus modelio formavimas. Šie principai tapo pagrindu naujiems Baltarusijos pradinio matematinio ugdymo vadovėliams.