Mokymo priemonių kūrimas remiantis žiniasklaidos tekstais siekiant pagerinti studentų kritinio skaitymo įgūdžius
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2018.32Pagrindiniai žodžiai:
mokymo priemonės, kritinis skaitymas, kritinis mąstymas, kalbos įgūdžiaiSantrauka
Kritinio skaitymo įgūdžiai yra svarbūs ir reikalingi universitetų studentams mokantis ir sprendžiant įvairias problemas, kylančias šioje konkurencinėje epochoje. Kritinis skaitymas yra procesas, kurio metu universiteto studentai yra rengiami sėkmingai dirbti ne tik auditorijoje, bet ir realiame pasaulyje (Kadiras, Subkis, Džamalas ir Ismail, 2014). Vis dėlto tyrimų rezultatai parodė, kad studentų kritinio skaitymo kompetencijos ugdymo metu kyla daug problemų: 1) vis dar menki studentų kritinio mąstymo įgūdžiai, 2) mokymosi proceso trūkumai neleidžia išugdyti skaitytojo kritinio mąstymo, 3) studentų nepasitikėjimas savo kritinio skaitymo įgūdžiais ir 4) studentų nesugebėjimas identifikuoti netiesiogiai išreikštą teksto mintį. Todėl studentų kritinio skaitymo įgūdžių ugdymas universitete turėtų būti prioritetas. Šio tyrimo tikslas – remiantis žiniasklaidos tekstais, sukurti kritinio skaitymo ugdymui skirtas mokymo priemones. Šis tyrimas remiasi tyrimo ir plėtros (angl. research and development) strategija, kurią sudaro keturios pagrindinės veiklos rūšys: 1) žvalgomojo tyrimo atlikimas, 2) produkto sukūrimas, 3) tyrimo vykdymas ir 4) produkto veiksmingumo patikrinimas. Produktą patikrino ir patvirtino trys ekspertai ir vienas specialistas praktikas. Siekiant įvertinti sukurtų mokymo priemonių veiksmingumą gerinant studentų kritinio skaitymo pasiekimus, buvo atliktas eksperimentas su viena tiriamųjų grupe prieš ir po vykdomo diagnostinio tyrimo. Tyrime dalyvavo 82 studentai iš Makassar valstybinio universiteto Indonezijos kalbų katedros. Tyrimo rezultatai parodė, kad sukurtos mokomosios medžiagos taikymas turėjo didelį poveikį mokymuisi ir buvo veiksmingas studentų kritinių skaitymo įgūdžių tobulinimui, be to, studentų reakcija į priemones buvo teigiama. Taikomi šeši kritinio skaitymo įgūdžių ugdymo lygiai buvo išskirtinis šio kritinio skaitymo įgūdžių ugdymo tyrimo bruožas. Mokomoji medžiaga buvo integruota į ugdymo procesą ir apėmė konceptualizavimo, modeliavimo ir praktikos veiklas. Tyrimo rezultatai rodo, kad žiniasklaidos tekstai yra labai svarbūs besimokančiųjų kritinio skaitymo įgūdžių ugdymui, nes juose yra argumentavimo, įtikinėjimo, propagandos ir rašytojo minties elementų, kurių identifikavimas gali įpratinti studentus reaguoti ir kritiškai vertinti informaciją. Mokymo medžiaga, sukurta šiam tyrimui, gali būti naudojama studentams mokantis kritinio skaitymo.