Svarbiausios mokėjimo mokytis kompetencijos kognityviniai ir metakognityviniai aspektai
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2019.133.2Pagrindiniai žodžiai:
svarbiausios kompetencijos, mokėjimas mokytis, kognityvinės strategijos metakognicija, ios kompetencijos, mokėjimas mokytis, kognityvinės strategijos metakognicija,Santrauka
Straipsnyje pateikiama keletas teorinių minčių, padedančių suprasti svarbiausias mokėjimo mokytis kompetencijas, pripažintas Europos Sąjungoje. Analizė suskirstyta į tris dalis: 1) kompetencijos kognityvinių ir metakognityvinių elementų aprašymas; 2) mokymosi mokytis kompetencijų svarba mokinių akademiniams pasiekimams ir 3) siūlomos mokymo strategijos mokymosi mokytis kompetencijai ugdyti. Per pastaruosius du dešimtmečius Europos Sąjungoje ir EBPO (Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijoje) buvo daug veiklos šia tema. 2006 m. patvirtinta Europos Parlamento ir Tarybos rekomendacija ,,Dėl bendrųjų visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimų“. Apibrėžti aštuoni pagrindiniai gebėjimai; mūsų temai buvo svarbiausia pagrindinė mokėjimo mokytis kompetencija. Iš kompetencijos apibrėžimo tampa aišku, kad teoriniai ir empiriniai šios kompetencijos pagrindai slypi mokymosi teorijose, – jie tiksliau apibūdina savireguliuojamo mokymosi teorijas. Kognityvinės mokymosi teorijos šią temą jau seniai nagrinėja, o šios srities pamokos yra vienareikšmės: tiek pažinimo, tiek metakognityvinės strategijos turi būti naudojamos autonominiam ir kokybiniam mokymuisi. Mes teigiame, kad mokymosi mokytis kompetencijos gali būti įgyjamos bet kuriuo amžiaus tarpsniu, net ir vyresniajame amžiuje, tačiau tyrimai rodo, kad vis dėlto efektyviausias mokėjimo mokytis kompetencijos naudojimas yra ankstyvajame formaliame švietime. Tai reiškia naujus iššūkius mokytojams, nes rekomenduojama, kad ši kompetencija būtų įtraukta į mokymą. Mokytojaiturėtų naudoti šią kompetenciją ir skatinti mokėjimą mokytis, siekdami pagerinti mokymosi pasiekimus, didindami mokymosi motyvaciją bei stiprindami besimokančiųjų mokymosiautonomiją ir savireguliavimą.