Gilinantis į pragmatinius horizontus: kritinis etnografinis vertinimo kultūros tyrimas mokykloje
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2023.149.2Pagrindiniai žodžiai:
Carspecken kritinis etnografinis tyrimas, pragmatinė horizontų analizė ir validumo rekonstrukcija, formuojamasis vertinimas, mokytis padedanti vertinimo kultūraSantrauka
Šiame straipsnyje išsamiai pristatomas vienas iš kritinio etnografinio tyrimo duomenų analizės metodų – pragmatinė horizontų analizė ir validumo rekonstrukcija – bei jo taikymo galimybės. Prof. P. F. Carspecken (1996) sukurta kritinės etnografijos metodologija semiasi įžvalgų iš J. Habermaso komunikacinio veiksmo teorijos, fenomenologinės prieigos, siekiančios atskleisti žmogaus sąmonėje esančių reiškinių esmę, Amerikos pragmatizmo mokyklos požiūrio, kad tiesa apibrėžiama remiantis bendruomenės susitarimu dėl ją pagrindžiančių teiginių teisingumo. Straipsnyje taip pat aptariama tyrėjo kritinė orientacija ir tyrimo etikos reikalavimai. Siekiant parodyti metodo tinkamumą analizuoti įvairias švietimo problemas, pristatomi aktualūs mokinių pasiekimų vertinimo klausimai, atskleidžiantys tiek Lietuvai, tiek ir kitoms šalims būdingus švietimo politikos ideologinius prieštaravimus, neatitiktį tarp deklaruojamų švietimo tikslų, priimamų politinių sprendimų ir jų realizavimo mokykloje praktikos. Iliustruojant metodo taikymą naudojamasi 2020 ir 2021 m. m. vykdyto kritinio etnografinio tyrimo vienoje Lietuvos mokykloje duomenimis.
Atsisiuntimai
Publikuota
Kaip cituoti
Numeris
Skyriai
License
Copyright (c) 2023 Irena Raudienė, Natalija Mažeikienė

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.