Gilinantis į pragmatinius horizontus: kritinis etnografinis vertinimo kultūros tyrimas mokykloje

Authors

  • Irena Raudienė Vytauto Didžiojo universitetas
  • Natalija Mažeikienė Vytauto Didžiojo universitetas

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2023.149.2

Pagrindiniai žodžiai:

Carspecken kritinis etnografinis tyrimas, pragmatinė horizontų analizė ir validumo rekonstrukcija, formuojamasis vertinimas, mokytis padedanti vertinimo kultūra

Santrauka

Šiame straipsnyje išsamiai pristatomas vienas iš kritinio etnografinio tyrimo duomenų analizės metodų – pragmatinė horizontų analizė ir validumo rekonstrukcija – bei jo taikymo galimybės. Prof. P. F. Carspecken (1996) sukurta kritinės etnografijos metodologija semiasi įžvalgų iš J. Habermaso komunikacinio veiksmo teorijos, fenomenologinės prieigos, siekiančios atskleisti žmogaus sąmonėje esančių reiškinių esmę, Amerikos pragmatizmo mokyklos požiūrio, kad tiesa apibrėžiama remiantis bendruomenės susitarimu dėl ją pagrindžiančių teiginių teisingumo. Straipsnyje taip pat aptariama tyrėjo kritinė orientacija ir tyrimo etikos reikalavimai. Siekiant parodyti metodo tinkamumą analizuoti įvairias švietimo problemas, pristatomi aktualūs mokinių pasiekimų vertinimo klausimai, atskleidžiantys tiek Lietuvai, tiek ir kitoms šalims būdingus švietimo politikos ideologinius prieštaravimus, neatitiktį tarp deklaruojamų švietimo tikslų, priimamų politinių sprendimų ir jų realizavimo mokykloje praktikos. Iliustruojant metodo taikymą naudojamasi 2020 ir 2021 m. m. vykdyto kritinio etnografinio tyrimo vienoje Lietuvos mokykloje duomenimis.

Atsisiuntimai

Publikuota

2023-09-18

Kaip cituoti

Raudienė, I., & Mažeikienė, N. (2023). Gilinantis į pragmatinius horizontus: kritinis etnografinis vertinimo kultūros tyrimas mokykloje. Pedagogika, 149(1), 35–52. https://doi.org/10.15823/p.2023.149.2

Numeris

Skyriai

Straipsniai