Kritinio mąstymo supratimo ir kritinio mąstymo įgūdžių mokymo(si) sąveika

Authors

  • Valdonė Indrašienė Mykolo Romerio universitetas
  • Violeta Jegelevičienė Mykolo Romerio universitetas
  • Odeta Merfeldaitė Mykolo Romerio universitetas
  • Daiva Penkauskienė Mykolo Romerio universitetas
  • Jolanta Pivorienė Mykolo Romerio universitetas
  • Asta Railienė Mykolo Romerio universitetas
  • Justinas Sadauskas Mykolo Romerio universitetas
  • Natalija Valavičienė Mykolo Romerio universitetas

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2021.144.2

Pagrindiniai žodžiai:

kritinis mąstymas, aukštasis mokslas, kritinio mąstymo įgūdžiai, mokymas, mokymasis

Santrauka

Sparčiai besikeičiančiame, informacijos valdomame pasaulyje kritinis mąstymas laikomas vienu iš aukštojo mokslo tikslų. Kritinio mąstymo ugdymas įvardijamas kaip sąmoninga ir tikslinga mokymo ir mokymosi veikla: dėstytojai laikomi aktyviais veikėjais, kurių supratimas apie kritinį mąstymą daro įtaką jų darbui ir sąveikai su studentais ugdant kritinį mąstymą.

Šio straipsnio tikslas – pristatyti supratimo apie kritinį mąstymą ir kritinio mąstymo įgūdžių mokymo ir mokymosi sąveiką Lietuvos aukštosiose mokyklose. Atliktas reprezentatyvus kiekybinis tyrimas, internetinėje apklausoje dalyvavo 152 dėstytojai ir 1512 studentų. Tyrimo duomenys atskleidė, kad dėstytojai ir studentai laikėsi nuomonės, jog kritinis mąstymas yra asmens pažintinių gebėjimų visuma. Kritinis mąstymas vertinamas kaip procesas, kuris priklauso nuo asmens įgūdžių, polinkių, vertybių ir įsitikinimų. Faktorinė analizė atskleidė du veiksnius – kritinio mąstymo sampratos nelankstumą ir elastingumą, – turinčius įtakos kritinio mąstymo įgūdžių mokymui ir mokymuisi. Pirmasis veiksnys apima supratimą, kad kritinis mąstymas yra įgyta savybė, kurią galima ugdyti, antrasis – kad kritinis mąstymas yra įgimta asmens savybė, todėl statiška. Šie veiksniai sąveikauja su pastangomis mokyti ar mokytis kritinio mąstymo.

Atsisiuntimai

Publikuota

2023-09-18

Kaip cituoti

Indrašienė, V. ., Jegelevičienė, V., Merfeldaitė, O. ., Penkauskienė, D. ., Pivorienė, J. ., Railienė, A. ., Sadauskas, J. ., & Valavičienė, N. . (2023). Kritinio mąstymo supratimo ir kritinio mąstymo įgūdžių mokymo(si) sąveika. Pedagogika / Pedagogy, 144(4), 25–42. https://doi.org/10.15823/p.2021.144.2

Numeris

Skyriai

Straipsniai