Mokymo ir mokymosi metodų veiksmingumas mokinių verslumui ugdyti
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2017.27Pagrindiniai žodžiai:
mokymo metodas, mokymo(si) metodas, pasyvaus mokymo (tradiciniai) metodai, aktyvaus mokymo(si) (inovatyvūs) metodai, veiksmingumas, verslumo ugdymasSantrauka
Kaip rodo mokslinių šaltinių analizė, nėra vienodos mokslininkų, praktikų ir ekspertų nuomonės, kokie mokymo(si) metodai yra veiksmingiausi ugdant verslumą. Nėra ir universalaus kriterijaus verslumo ugdymo metodų veiksmingumui įvertinti.
Remiantis Lietuvos gimnazijų mokytojų, rengiančių mokinius pagal Ekonomikos ir verslumo programą, ir 22-osios Lietuvos mokinių ekonomikos ir verslo olimpiados dalyvių anketinės apklausos duomenimis, siekta kiekybiškai įvertinti mokymo(si) metodų veiksmingumą mokinių verslumo ugdymui. Taikant netiesioginio vertinimo (rangavimo) metodą atliktas mokymo(si) metodų reikšmingumo vertinimas bei nustatytas jų veiksmingumas mokinių verslumo ugdymui. Statistinio testo rezultatai ir Kendalo konkordancijos koeficiento W reikšmės (0,843; 0,745; 0,926) rodo, kad mokytojų vertinimų suderinamumas yra geras arba labai geras. Didžiausias yra aktyvaus mokymo(si) metodų reikšmingumo vertinimo suderinamumas. Atlikta mokinių anketinės apklausos duomenų analizė rodo visų vertinamų kriterijų vidutinį rangą (angl. Mean Rank).
Mokytojų vertinimu, iš pasyvaus mokymo (tradicinių) metodų veiksmingiausi metodai – iliustravimas ir demonstravimas, mažiausiai veiksmingi – atpasakojimas ir pasakojimas. Mokinių vertinimu, veiksmingiausias – aiškinimas, mažiausiai veiksmingi – atpasakojimas ir pratybos. Palyginus mokytojų ir mokinių vertinimų duomenis, abiem atvejais vertinimai sutampa – atpasakojimas – mažiausiai veiksmingas metodas verslumo ugdymo procese.
Mokymo(si) bendradarbiaujant, apimančio mokymąsi grupėse, komandinį mokymąsi ir abipusį mokymąsi (kitų mokymą, mokymąsi iš kitų), veiksmingumą pripažįsta dauguma mokytojų. Nustatyta, kad iš universalių mokymo(si) būdų, mokytojų rečiausiai taikomas veiklos mokymasis, ir į galimybių paieškas nukreiptas mokymasis. Mokinių vertinimu, veiksmingiausias mokymo(si) būdas – savarankiškas mokymasis, mažiausiai veiksmingas – žaidimais pagrįstas mokymasis (vaidmenų žaidimai).
Mokytojų veiksmingais įvardyti šie aktyvaus mokymo(si) metodai: diskusija, praktinių verslo uždavinių sprendimas, pristatymas (prezentacija) ir konsultavimas(is), rečiausiai taikomi ir mažiausiai veiksmingi – išsisklaidančio konflikto debesies, siužeto lentos ir loginės pasekmių šakos metodai. Taigi mokytojų ir mokinių vertinimai sutampa – iš visų vertintų metodų veiksmingiausia yra diskusija, mažiausiai veiksmingas – išsisklaidančio konflikto debesies metodas.