Tarpkultūrinio ugdymo poveikio pradinių klasių mokytojų tarpkultūrinio jautrumo lygiams tyrimas: Šiaurės Makedonijos įrodymai

Authors

  • Bujar Adili University of Tetova, North Macedonia
  • Arbresha Zenki-Dalipi University of Tetova, North Macedonia
  • Makfirete Ameti University of Tetova, North Macedonia

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2024.155.3

Pagrindiniai žodžiai:

tarpkultūrinis ugdymas, tarpkultūrinis jautrumas, etnocentrizmas, etnoreliatyvizmas, mokytojas

Santrauka

Šio tyrimo tikslas – ištirti tarpkultūrinio ugdymo poveikį mokytojų tarpkultūrinio jautrumo lygiui, daugiausia dėmesio skiriant dviem pagrindinėms dimensijoms: etnocentrizmui ir etnoreliatyvizmui. Buvo siekiama atsakyti į tyrimo klausimus: 1) ar egzistuoja etnocentrizmo lygio skirtumai tarp tarpkultūrinį švietimą baigusių ir jo nebaigusių mokytojų ir 2) ar egzistuoja etnoreliatyvizmo lygio skirtumai tarp tarpkultūrinį švietimą baigusių ir jo nebaigusių mokytojų. Tarpkultūrinio jautrumo indeksas (angl. ISI) buvo taikomas 217 pradinių mokyklų mokytojų, dirbančių daugiataučiuose Šiaurės Makedonijos Respublikos regionuose, imčiai. Dalyviai save vertino pagal Likerto skalę nuo 1 (visiškai nesutinku) iki 5 (visiškai sutinku). Siekiant įvertinti mokytojų tarpkultūrinio jautrumo lygį, buvo apskaičiuoti balų vidurkiai. Be to, statistiškai reikšmingiems skirtumams tarp abiejų mokytojų grupių palyginti naudotas t-testas. Tarpkultūrinį išsilavinimą gavę mokytojai pasižymėjo didesniu tarpkultūriniu jautrumu visuose etnocentrizmo ir etnoreliatyvizmo etapuose, palyginti su tokio išsilavinimo neturinčiais mokytojais. Pažymėtina, kad abi mokytojų grupės, nepriklausomai nuo tarpkultūrinio ugdymo patirties, buvo linkusios patekti į tarpkultūrinio jautrumo indekso (angl. ISI) etnocentrizmo skalės „minimizavimo“ stadiją ir į etnoreliatyvizmo skalės „priėmimo“ stadiją. Tyrimas parodė, kad švietimo įstaigos turėtų siūlyti mokytojams daugiau tarpkultūrinio ugdymo mokymų.

Atsisiuntimai

Publikuota

2024-11-18

Kaip cituoti

Adili, B., Zenki-Dalipi, A., & Ameti, M. (2024). Tarpkultūrinio ugdymo poveikio pradinių klasių mokytojų tarpkultūrinio jautrumo lygiams tyrimas: Šiaurės Makedonijos įrodymai. Pedagogika / Pedagogy, 155(3), 50–67. https://doi.org/10.15823/p.2024.155.3

Numeris

Skyriai

Straipsniai