Gerovės mokykloje konceptualus modelis: Europos apžvalga
DOI:
https://doi.org/10.7220/2335-8769.79.4Pagrindiniai žodžiai:
Gerovė, Mokyklos klimatas, Konceptualusis modelis, Literatūros apžvalgaSantrauka
Vaikai ir besimokantis jaunimas Europoje susiduria su įvairiais sunkumais dėl neaiškios ateities, kurią lemia karai, skurdas, socialinė ir kultūrinė nelygybė, žiniasklaidos manipuliavimas, saugumo stygius internete, elektroninės patyčios, priklausomybė nuo technologijų ir padidėjęs pažeidžiamumas per Covid-19 pandemiją ir po jos (UNICEF Innocenti 2020). 35 proc. Europos trylikamečių ir 40 proc. penkiolikmečių teigia, kad jie jaučiasi prislėgti, nervingi ir patiria psichosomatinių simptomų dažniau nei kartą per savaitę (PSO Europos regioninis biuras 2020). Todėl šiuo metu vienas pagrindinių mokyklų tikslų – skatinti gerovę, imtis veiksmų jai gerinti. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) atliktos studijos apie mokinių mokymąsi ir gerovę (2020), susijusios su PISA 2018 metų rezultatais, taip pat ir Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) atlikto Sveiko elgesio mokykloje (HBSC) tyrimo (Inchley et al. 2020) išvados suteikia daug galimybių pamąstyti. Nors dauguma mokinių iš EBPO šalių teigia, kad jie mokykloje jaučiasi socialiai integruoti, vis dėlto apie ketvirtadalis jų nesutinka, kad lengva rasti draugų mokykloje, o apie penktadalis jaučiasi atstumti (OECD 2020). Vaikų ir jaunimo gerovė yra sudėtingas reiškinys, todėl neturėtų būti apsiribojama vien tik švietimo problemomis, nors straipsnyje daugiausia dėmesio skiriama mokyklos kontekstui. Tačiau, be abejo, mokykla yra svarbi vieta, kur galima imtis veiksmų. Europos Komisijai naujai persvarsčius Rekomendaciją dėl bendrųjų visą gyvenimą trunkančių gebėjimų, būtent asmeninė, socialinė ir mokymosi gebėjimų (PSLL) kategorija buvo įtraukta kaip vienas iš bendrųjų visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimų (ES Taryba 2018). Šiame straipsnyje siekiama susisteminti rodiklius, nustatytus apžvelgiant ES bei nacionalinę politiką, komunikaciją ir ataskaitas. Šie rodikliai kaip teorinis pagrindas gali būti naudingi būsimiems gerovės mokykloje tyrimams. Pirmiausia siekiama ištirti, kaip mokyklos klimatas gali atspindėti jos gyvenimo ypatumus ir savybes, atsižvelgiant į skirtingus tyrimo aspektus.
Atsisiuntimai
Atsisiuntimai
Publikuota
Kaip cituoti
Numeris
Skyriai
License
Copyright (c) 2024 Deeds and Days / Darbai ir Dienos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.