„Karalius nuogas!“: individualaus ir grupinio įsivertinimo (ne)efektyvumas aukštajame moksle
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2019.134.3Pagrindiniai žodžiai:
aukštasis mokslas, studentai, įsivertinimas, grupės įsivertinimas, homo economicusSantrauka
Straipsnyje siekiama atskleisti, ar individualus ir grupinis savęs vertinimas yra efektyvus dirbant su verslo studentais. Tokią mokslinę problemą ėmėmės tyrinėti dėl esamų tam tikrų prieštarų. Kaip žinia, verslo studijos yra glaudžiai susijusios su verslo rinka ir jos kaita. Viena vertus, kalbama apie pasikeitusius reikalavimus asmens gebėjimams darbo rinkoje, t. y. lankstumas, kritinis mąstymas, lyderystė, orientacija į žmones ir t. t. Tačiau verslo rinkos pasaulyje vis dar akcentuotini į tikslą orientuoti asmens gebėjimai, tokie kaip greito rezultato pasiekimas mažomis sąnaudomis, nepaslankumas. Tad vertybiškai verslo studijų studentų ir rengimas, ir veikimas rinkoje pagrįstas homo economicus principu. Ir apskirai žvelgdami į švietimo sferą matome vis dar gajų neoliberalų švietimo modelį, kuris yra orientuotas į trumpalaikius tikslus, o švietimas suprantamas per pragmatinę-technologinę prizmę. Todėl šiame tyrime buvo įdomu, ar individualus ir grupinis įsivertinimas yra efektyvus dirbant su verslo studentais, kadangi įsivertinimas (bet kuria forma) reikalauja iš asmens kritinio mąstymo, reflektavimo, ilgalaikių tikslų numatymo ir pan.
Tyrimas atliktas Islandijos universiteto Verslo fakultete su pirmojo kurso studentais (N=169). Tiriamieji klausė kursą Įvadas į vadybą, kuris buvo paremtas mokymosi bendradarbiaujant strategija. Šiame straipsnyje atskleidžiama, kaip taikytant šią strategiją studentai individualiai ir grupėje įsivertino savo ir grupės darbą. Duomenys atskleidė, kad studentai tiek individualiai, tiek grupės lygmeniu yra linkę savo darbą pervertinti ir skiria sau aukščiausius įvertinimus. Be to, studentai yra linkę save vertinti geriau nei dėstytojas. Tiriamuoju atveju nenustatyta savęs vertinimo skirtumų lyties atžvilgiu.
Taigi straipsnyje ne tik aktualizuojami individualus ir grupinis įsivertinimas aukštajame moksle, į verslo studentų įsivertinimą žvelgiama per homus economicus prizmę, bet ir teikiamos įžvalgos, kurios yra aktualios ir teorijai, ir praktikai.