Darbo reikalavimai ir darbo bei asmeniniai resursai, kaip rizikos ir saugos veiksniai, prognozuojant universiteto dėstytojų profesinį pervargimą

Authors

  • Aurelija Stelmokienė Vytautas Magnus University, Lithuania
  • Giedrė Genevičiūtė-Janonė Vytautas Magnus University, Lithuania
  • Loreta Gustainienė Vytautas Magnus University, Lithuania
  • Kristina Kovalčikienė Vytautas Magnus University, Lithuania

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2019.134.2

Pagrindiniai žodžiai:

profesinis pervargimas, darbo reikalavimai, asmeniniai resursai, darbo resursai, universiteto dėstytojai

Santrauka

Viso pasaulio mokslininkai pripažįsta, jog darbuotojų profesinis pervargimas yra vienas svarbiausių rizikos veiksnių, siejamų su universiteto dėstytojų gerove. Didėjančios profesinio pervargimo raiškos problemą Lietuvoje dar labiau sustiprina struktūriniai aukštojo mokslo sistemos pokyčiai, kuriuos itin jautriai išgyvena šioje sistemoje dirbantys žmonės. Todėl šiuo tyrimu buvo siekiama nustatyti universiteto dėstytojų profesinio pervargimo Lietuvoje išreikštumą ir identifikuoti pagrindinius profesinį pervargimą prognozuojančius rizikos bei saugos veiksnius, remiantis mokslinės literatūros analize bei empirinio tyrimo rezultatais. 257 universitetų dėstytojai užpildė savižinos klausimyną. Suvokiami darbo reikalavimai, kaip ir darbo resursai bei profesinis pervargimas, buvo matuojami Kopenhagos psichosocialinio klausimyno (COPSOQ II) skalėmis. Saviveiksmingumo darbe skalė ir Optimizmo klausimynas (LOT-R) buvo naudojami vertinant asmeninius resursus.
Kiekybinio skerspjūvio tyrimo rezultatai atskleidė, jog 42,8 proc. universiteto dėstytojų Lietuvoje dažnai arba nuolatos patiria sunkumų dėl profesinio pervargimo. Kiekybiniai darbo reikalavimai gali būti laikomi pagrindiniais rizikos veiksniais prognozuojant profesinį pervargimą kartu su emociniais reikalavimais ir socialine parama, gaunama iš tiesioginio vadovo. O asmeniniai resursai (optimizmas ir saviveiksmingumas darbe) kartu su socialine parama, gaunama iš kolegų, veikia kaip saugos veiksniai kalbant apie universiteto dėstytojų profesinį pervargimą Lietuvoje.

Author Biographies

Aurelija Stelmokienė, Vytautas Magnus University, Lithuania

Vytautas Magnus University, Department of Psychology

Giedrė Genevičiūtė-Janonė, Vytautas Magnus University, Lithuania

Vytautas Magnus University, Department of Psychology

Loreta Gustainienė, Vytautas Magnus University, Lithuania

Vytautas Magnus University, Department of Psychology

Kristina Kovalčikienė, Vytautas Magnus University, Lithuania

Vytautas Magnus University, Department of Psychology

Atsisiuntimai

Publikuota

2019-10-18

Kaip cituoti

Stelmokienė, A., Genevičiūtė-Janonė, G., Gustainienė, L., & Kovalčikienė, K. (2019). Darbo reikalavimai ir darbo bei asmeniniai resursai, kaip rizikos ir saugos veiksniai, prognozuojant universiteto dėstytojų profesinį pervargimą. Pedagogika / Pedagogy, 134(2), 25–44. https://doi.org/10.15823/p.2019.134.2

Numeris

Skyriai

Straipsniai