Kompetencijų modeliavimas kompleksinių sistemų požiūriu: sisteminė literatūros apžvalga
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2024.156.8Pagrindiniai žodžiai:
kompleksinės sistemos, kompetencija, kompetencijos modelis, modeliavimas, sisteminė literatūros apžvalgaSantrauka
Šiame straipsnyje siekiama išsiaiškinti, kaip šiuolaikiniame pasaulyje, kuris yra nepastovus, neapibrėžiamas, kompleksiškas ir įvairiaprasmis (angl. VUCA world), įvairios kompetencijos gali būti konceptualizuojamos ir modeliuojamos iš kompleksinių sistemų teorijų perspektyvos. Nors visuotinai pripažįstama kompetencijų ir jomis grįsto mokymo svarba, tačiau šiandieniniame nuolat kintančiame ir ateities neapibrėžtumo sąlygojamame pasaulyje kompetencijų samprata kinta. Šiuo tyrimu tikimasi išsiaiškinti, kuo kompleksinių sistemų požiūris, kuris vis dažniau taikomas ugdymo mokslų tyrimuose, gali būti vertingas kompetencijos sampratai tirti. Straipsnyje pateikiama sisteminė įvairiose duomenų bazėse 2000–2023 metais publikuotų straipsnių (N = 21) apžvalga atskleidžia, kaip, kompleksinių
sistemų požiūriu, kompetencijos gali būti konceptualizuojamos tiek individualiu, tiek visos sistemos ar organizacijos lygmeniu, laikantis funkcionalistinio arba kontekstualaus požiūrio. Apžvelgus tyrimus galima daryti prielaidą, kad tam tikrais atvejais kompetencija gali būti traktuojama kaip emergentinis reiškinys (angl. emergence) ar netgi savarankiška kompleksinė sistema, pasižyminti kompleksinėms sistemoms būdingomis savybėmis: nelinijiškumu, nepastovumu, emergentiškumu, grįžtamojo ryšio kilpomis ir pan. Galiausiai straipsnyje apžvelgiami įvairūs kompetencijų tyrimuose naudojami modeliai, kurių taikymas atveria naujus kompetencijų ugdymo ir apskritai edukologijos tyrimų kelius.
Atsisiuntimai
Publikuota
Kaip cituoti
Numeris
Skyriai
License
Copyright (c) 2024 Karolina Levanaitė

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.