6–8 metų amžiaus vaikų intonavimo lavinimo dainavimo metu strategijos
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2017.64Pagrindiniai žodžiai:
6–8 metų vaikų dainavimo procesas, intonavimas, strategijos, didaktinė medžiagaSantrauka
Dainavimas yra viena iš pagrindinių vaiko muzikinio ugdymo formų, daranti didelę įtaką bendram vaiko ugdymuisi (Welch, 1991; Hennessy, 2002; Pribujsienė, Uloza ir Kardisiene, 2011; Davidova, Zavadska, Šeršņova, Rauduvaite ir Chuang, 2015). Nepaisant vaikų dainavimo mokymosi studijų gausos, stokojama empirinių tyrimų apie 6–8 metų amžiaus vaikų muzikinės klausos įtaką lavinant dainuojamąjį balsą. Nuo 2015 m. vykdomo trišalio tarptautinio projekto „6–8 metų amžiaus vaikų muzikinės klausos ir balso aparato koordinacija dainavimo proceso metu: lyginamoji studija Latvijoje, Lietuvoje ir Taivane“ tikslas – apibrėžti 6–8 metų amžiaus vaikų muzikinės klausos ir balso aparato koordinacijos dainavimo proceso metu mokymosi strategijas (kryptis) ir patikrinti jas eksperimentiškai.
Tarptautinio projekto tyrime dalyvauja 225 6–8 metų vaikai, po 75 Lietuvoje, Latvijoje, Taivane. Atsitiktiniu būdu buvo pasirinkta po vieną ikimokyklinio ugdymo grupę bei po vieną pirmą ir antrą klasę pradinio ugdymo mokyklose. Kiekvienoje klasėje ir grupėje pasirinkta po 25 vaikus (Rauduvaite et al., 2016). Vaikų balsai buvo testuojami taikant Vaikų dainuojamojo balso vertinimo skalę (Chuang, 2010, 2011a, 2011b, 2012).
Tyrimu nustatytos 6–8 metų amžiaus vaikų netikslaus intonavimo dainavimo metu priežastys: siauras balso diapazonas (iki kvartos apimties), dainavimas „šnekamuoju balsu“, nepakankamas garso aukščio suvokimas keičiantis melodinei linijai; ir apibrėžtos vaikų intonavimo lavinimo dainavimo metu strategijos: tikslesnės intonacijos formavimas jau pirminiame vaikų muzikinio ugdymo etape; specialūs dainavimo pratimai, padedantys reguliariai lavinti intonavimą, intonavimo koordinacijos fiksavimas.