Mokomosios mokinių bendrovės veiksmingumas ugdant asmenines savybes
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2018.28Pagrindiniai žodžiai:
asmeninės savybės, mokomoji mokinių bendrovė, tiriamoji faktorinė analizė, veiksmingumas, verslumo ugdymasSantrauka
Remiantis mokslinės literatūros analize, straipsnyje aptariami mokinių mokomųjų bendrovių (MMB) veikloje labiausiai ugdomų asmeninių savybių struktūriniai komponentai. Mokinių anketinės apklausos statistinių duomenų analizė atlikta ir sudarytų asmeninių savybių parametrai vertinti taikant IBM® SPSS® Statistics for Windows 22.0 (SPSS) specializuotą statistinę programą.
Tiriamoji faktorinė analizė (angl. Exploratory Factor Analysis, EFA) taikyta MMB veikloje ugdomų asmeninių savybių struktūrinių komponentų tarpusavio ryšiams nustatyti ir, remiantis tais ryšiais, klasifikuoti juos pagal tam tikrus požymius į atitinkamus latentinius faktorius. Mokinių asmeninių savybių, ugdomų vykdant MMB veiklą, tyrimui, buvo atrinkta ir analizuojama 18 asmeninių savybių.
Taikant EFA atliktas MMB veikloje dalyvavusių mokinių asmeninių savybių vertinimas ir pagrįstas MMB veiksmingumas atskirai įvertinus asmeninių savybių struktūrinius komponentus, suskirstytus į atitinkamas struktūrines grupes: Pasitikėjimo savimi, motyvacijos ir veiklumo, Lyderio, Vadybines ir Asmens saviraiškos savybes.
Tyrimo rezultatai atskleidė, jog dalyvavimas MMB veikloje daro didelį poveikį mokinių asmeninių savybių ugdymui(si). Asmeninių savybių ugdymo vykdant MMB veiklą EFA rezultatai parodė, kad iš keturių išskirtų asmeninių savybių grupių mokiniai geriausiai išsiugdę Pasitikėjimo savimi, motyvacijos ir veiklumo savybes.
Didžiausi faktoriniai svoriai rodo, kad iš Pasitikėjimo savimi, motyvacijos ir veiklumo savybių mokiniai geriausiai išsiugdę veiklumą, iš Lyderio savybių – ambicingumą, iš Vadybinių savybių gerai išsiugdę iniciatyvumą, savarankiškumą ir aktyvumą, iš Asmens saviraiškos savybių – išradingumą. Silpniausiai iš visų vertintų asmeninių savybių mokiniai yra išsiugdę kritinį ir analitinį mąstymą.