Muzikos mokytojo veikla ir kompetencijos: Lietuvos ir užsienio studentų lūkesčiai
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2018.24Pagrindiniai žodžiai:
muzikos mokytojų ugdymas, studentas muzikos mokytojas, kompetencijos, studentų lūkesčiaiSantrauka
Straipsnyje analizuojamas studentų, būsimųjų muzikos mokytojų, požiūris į profesinę veiklą ir bendrojo ugdymo mokyklos muzikos mokytojo kompetencijas. Tyrime dalyvavo 76 lietuviai ir 64 užsienio studentai (kinai), studijuojantys Lietuvos edukologijos universitete, Muzikos katedroje. Šiame straipsnyje išryškinami kokybinio tyrimo, atlikto 2017 m., rezultatai. Duomenys rinkti taikant apklausos raštu (naudojant atvirojo tipo klausimyną) metodą.
Tyrime dalyvavę studentai – būsimieji muzikos mokytojai – turi savitą požiūrį į muzikos mokytojo veiklą ir kompetencijas. Edukacinę muzikos mokytojo veiklą studentai apibūdina kaip plačią, daugialypę ir akcentuoja mokytojo vertybių, bendrųjų, dalykinių, profesinių (didaktinių) kompetencijų bei meninės muzikinės veiklos svarbą. Kalbėdami apie muzikos mokytojo vaidmenį šiandienėje mokykloje, studentai daugiausia dėmesio kreipė į mokytojo asmenybę, t. y. jo vertybes, asmenines savybes (profesinį pašaukimą, atsakomybę, savarankiškumą, kūrybiškumą), vidinę motyvaciją, pedagoginės sąveikos mokykloje svarbą.
Lietuvių studentai muzikos mokytojo profesinių kompetencijų raišką daugiau sieja su dalyko turinio planavimu ir tobulinimu (parengti mokiniams įdomią ir patrauklią mokymosi medžiagą, atrinkti mokymo(si) metodus, tinkamus mokymo(si) tikslams pasiekti). Svarbiomis muzikos mokytojo kompetencijomis jie nurodo kompiuterinių muzikos technologijų naudojimo, ugdymo(si) aplinkų kūrimo, profesinio tobulėjimo kompetencijas. Studentai mano, kad muzikos mokytojui svarbu nuolat mokytis ir tobulėti, siekti aukštesnės ugdymo kokybės, profesinio meistriškumo.
Užsienio studentai (kinai) palankiau vertina muzikos mokytojo mokymo(si) proceso valdymo kompetencijas (prieinamai ir suprantamai mokiniui perteikti ugdymui(si) reikalingą informaciją, naudoti įvairias ugdymo strategijas, plėtojančias mokinių kūrybiškumą, kritinį mąstymą). Svarbiomis muzikos mokytojo kompetencijomis jie nurodo bendravimo ir bendradarbiavimo, mokinio pažinimo ir jo pripažinimo kompetencijas. Pokyčių įgyvendinimas muzikos pedagogikos studijose siejamas su studijų orientacijos į praktiką stiprinimu ir specializacijų sukūrimu.