Mokyklinės lyderystės stiliaus įtaka veiksmingam mokymuisi, mokytojų ir mokinių sąveikai
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2018.132.3Pagrindiniai žodžiai:
mokyklinės lyderystės stilius, veiksmingas mokymas, mokytojų ir mokinių sąveikaSantrauka
Efektyvi lyderystė yra veiksmingo mokymo ir mokinių akademinės pažangos pagrindas. Bushas (2003) nustatė devynis švietimo lyderystės modelius: vadovaujamosios, dalyvaujamosios, transformacinės, tarpasmeninės, transkacinės, postmoderniosios, situacinės, moralinės ir instrukcinės. Tyrime buvo nagrinėjami keturi švietimo lyderystės modeliai: (1) transakcinė lyderystė, (2) dalyvaujamoji lyderystė, (3) transformacinė lyderystė, (4) vadovaujamoji lyderystė. Tyrimo tikslas – ištirti mokyklinės lyderystės įtaką veiksmingam mokymui, mokytojų ir mokinių sąveikai.
Tyrime buvo naudojamas kiekybinis tyrimo metodas. Taikyta kvazieksperimentinė tyrimo struktūra. Rezultatai parodė, kad dalyvaujamosios ir transformacinės lyderystės stiliai mokykloje taikomi dažniau nei transakcinės ar vadovaujamosios lyderystės. Taip pat rezultatai atskleidė, kad veiksmingas mokymas užima svarbiausią pamokų dalį ir beveik visi mokytojai taiko mokytojų ir mokinių sąveiką maždaug ketvirtadalyje pamokų. Tarp veiksmingo mokymo ir mokyklinės lyderystės stilių buvo nustatyta nuo žemo iki vidutinio laipsnio teigiama koreliacija, tad mokyklinės lyderystės stiliai leidžia prognozuoti veiksmingą mokymą nors ir nedideliu procentu. Tarp mokyklinės lyderystės stilių ir mokytojų ir mokinių sąveikos buvo nustatyta vidutinio ir aukšto laipsnio teigiama koreliacija, tad mokyklinės lyderystės stiliai leidžia prognozuoti mokytojų ir mokinių sąveiką nors ir nedideliu procentu.