Sėkmingų švietimo pokyčių požymiai reformų fone

Authors

  • Katarína Vančíková Matej Bel University in Banská Bystrica
  • Štefan Porubský Matej Bel University in Banska Bystrica
  • Barbara Basarabová
  • Denisa Šukolová Matej Bel University in Banska Bystrica

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2023.152.3

Pagrindiniai žodžiai:

ugdymo turinys, ugdymo turinio reforma, švietimo kaita, švietimo reforma, Q metodika

Santrauka

Švietimo sistemų tobulinimas yra pasaulinis reiškinys. Per pastaruosius kelis dešimtmečius buvome dinamiškų švietimo sistemų pokyčių visuose žemynuose liudininkai. Slovakija priklauso šalims, kuriose švietimo pokyčiai nebuvo sėkmingai valdomi iki galo. Paskutinė 2008 m. ugdymo programų reforma patvirtino Fullano 3 dimensijų teoriją. Nepakankamas reformos proceso įgyvendinimo etapo įvertinimas lemia nesėkmę. Nesėkmingas bandymas vėliau gilina nusivylimą ir padidina mokytojų pasipriešinimą pokyčiams. Tyrimo tikslas – išsiaiškinti, kokios yra švietimo pokyčių įgyvendinimo dalyvių (mokytojų, mokyklų vadovybės ir kitų vadovų) idėjos Slovakijoje sėkmingai ugdymo turinio reformai kurti ir įgyvendinti. Taikant Q metodologijos kiekybinį-kokybinį tyrimo dizainą, buvo identifikuoti penki skirtingi nuomonių klasteriai. Tyrimas rodo, kad sėkmingų švietimo pokyčių požymiai turėtų būti: 1) reagavimas į globalius pokyčius; 2) vaikų su įvairiais ugdymosi poreikias gerbimas; 3) sutarimas, paremtas nuodugniu mokyklos praktikos problemų išmanymu; 4) pragmatiškumas ir tvarumas; 5) fundementalumas ir atsakingumas. Pateikti tyrimo rezultatai patvirtina faktą, kad žinių ir sąmonės pasaulis yra bendras ir naratyvus pasaulis net ir santykyje su sėkmingų švietimo pokyčių požymių idėjų tyrinėjimu. Tai reiškia būtinybę atsižvelgti į švietimo pokyčių dalyvių nuomones, kurios šiame tyrime ir pateiktos kaip vienas iš galimų būdų. 

Downloads

Published

2023-12-28

Numeris

Skyriai

Straipsniai