Prieštaringai vertinamos temos ir jų didaktinis pritaikymas: mokomųjų veiklų analizė Italijos bei Ispanijos vidurinio ugdymo istorijos vadovėliuose
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2020.139.8Pagrindiniai žodžiai:
vadovėlis, pilietiškumo ugdymas, istorijos ir kultūros mokymas, vidurinis ugdymasSantrauka
Šiame straipsnyje pateikiama panoraminė apžvalga, kurioje didaktiniu požiūriu nagrinėjami Franko diktatūros Ispanijoje (1939–1975) ir Musolinio fašizmo Italijoje (1922–1945) režimai, aprašomi vidurinio ugdymo istorijos vadovėliuose. Taikant aiškinamąją diskurso analizę drauge su kitais racionalistinės paradigmos instrumentais buvo išanalizuotos 278 mokomosios veiklos bei nustatytas jų didaktinis nuoseklumas, turinys ir tipologija.
Tyrimo rezultatai rodo, kad tiek italų, tiek ispanų vadovėliuose mechaninio mokymosi užduočių skaičius yra akivaizdžiai didesnis, palyginti su kitų rūšių veiklomis. Be to, nustatyta, kad vidurinio ugdymo lygmens vadovėliuose mechaninio mokymosi veiklų procentas yra didesnis. Nagrinėjant turinį pagal jo tipą, pastebimas konceptualus turinio dominavimas, nors pateikiama nemažai ir faktinės informacijos. Nerasta jokių veiklų, susijusių su mokinių pasaulėžiūrą formuojančiu turiniu, t. y. nesudaromos sąlygos, kad mokiniai galėtų susikurti vertinimo kriterijus. Mokiniams tiesiog pateikiama vadovėlio informacija, nesuteikiant galimybės diskutuoti ginčytinomis temomis, todėl mokiniai praranda aukštesnes išsilavinimo kompetencijas.
Knygoms trūksta epistemiologinės ir pedagoginės perspektyvos. Ir nors nagrinėjamoje literatūroje akivaizdžiai pasisakoma už prieštaringai vertinamų temų nagrinėjimą, vis dėlto gauti rezultatai rodo, kad vengiama nepatogių temų, jos pateikiamos neutraliai. Be to, vadovėliai siūlo mokytojams „sterilų receptą“, kaip nagrinėti tokias temas.