Būsimųjų ir dirbančių pedagogų problemų sprendimo, pykčio ekspresijos ir kontrolės, savirefleksijos ir įžvalgos sąsajos

Authors

  • Ala Petrulytė Vytauto Didžiojo universitetas
  • Julita Navaitienė Vytauto Didžiojo universitetas
  • Vaiva Rimienė Vytauto Didžiojo universitetas

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2020.139.5

Pagrindiniai žodžiai:

pedagogai, problemų sprendimas, pykčio ekspresija ir kontrolė, savirefleksija, įžvalga

Santrauka

Straipsnyje pristatomas būsimųjų ir dirbančių pedagogų problemų sprendimo, pykčio ekspresijos ir kontrolės, savirefleksijos ir įžvalgos raiškos ir sąsajų tyrimas. Nors pedagogų problemų sprendimo gebėjimų raiškos, neigiamų emocijų ir profesinės veiklos savirefleksijos atskiri aspektai yra tirti, tačiau jų sąsajos tyrinėtos itin mažai. Tyrimo tikslas – ištirti dirbančių ir būsimųjų mokytojų problemų sprendimo, pykčio ekspresijos ir kontrolės, savirefleksijos ir įžvalgos sąsajas. Tyrimo metodikos: problemų sprendimas (Pacini ir Epstein, 1999); pykčio ekspresija ir kontrolė (Spielberger ir kt., 1999), savirefleksijos ir įžvalgos skalė (Grant ir kt., 2002).

Tiriamieji: 160 būsimųjų pedagogų (aukštųjų mokyklų studentai) ir dirbantys pedagogai (įvairių mokyklų). Tyrimo rezultatai ir išvados. Visų trijų metodikų Cronbach alfa svyruoja nuo 0,70 iki 0,88, jų vidinį nuoseklumą galima laikyti pakankamu. Nustatyti teigiami ryšiai sprendžiant problemas tarp pedagogų racionalumo, savirefleksijos ir pykčio kontrolės, taip pat tarp pykčio ekspresijos ir emocionalumo. Atlikus regresinę analizę, nustatyta, kad pedagogų racionalumas sprendžiant problemas, savirefleksijos poreikis bei įžvalga turi įtaką tiek išorinei, tiek vidinei pykčio kontrolei. Problemų sprendimas, pykčio valdymas ir savirefleksija galimai yra reikšmingi pedagogo profesinei raidai ir psichinei sveikatai.

Atsisiuntimai

Publikuota

2020-11-16

Kaip cituoti

Petrulytė, A., Navaitienė, J., & Rimienė, V. (2020). Būsimųjų ir dirbančių pedagogų problemų sprendimo, pykčio ekspresijos ir kontrolės, savirefleksijos ir įžvalgos sąsajos. Pedagogika / Pedagogy, 139(3), 88–110. https://doi.org/10.15823/p.2020.139.5

Numeris

Skyriai

Straipsniai