Kai kurie švietimo sinergetiniai aspektai
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2014.1763Pagrindiniai žodžiai:
švietimas, švietimo sistema, sinergetika, atraktorius, bifurkaciniai taškai, dinaminis chaosasSantrauka
Straipsnyje aptariamas šiuolaikinių sinergetikos idėjų taikymas švietimo sistemose. Pažymėtina, kad nors sinergetinės idėjos švietimo sistemose plačiai aptariamos ir naudojamos užsienio edukacinėje literatūroje, tačiau Lietuvoje šių idėjų plataus ir įvairialypio aptarimo iki šiol nėra. Mokslinėje literatūroje galima surasti fragmentiškai minimų ar atskirų šių idėjų taikymų tik idėjų lygmeniu (Birgelytė, 2005, 2006; Pyragas, Borodinienė, 2011).
Šio straipsnio paskirtis – iš vienos pusės, supažindinti Lietuvos pedagogus su pagrindinėmis sinergetikos idėjomis ir jų taikymu švietimo sistemose, iš kitos pusės, siekiama į sinergetikos problemas švietime pažvelgti platesniu, naujų idėjų pedagogikoje paieškos, žvilgsniu. Siekiama pagrįsti hipotezę, kad švietimas visuomenėje sudaro sinergetinę sistemą (angl. synergetic system) ir tuo švietimo problemoms tirti bei naujoms švietimo metodologijoms taikyti atveriami visiškai nauji horizontai. Aptariama viena iš pagrindinių problemų – sinergetikos idėjų skverbimasis į švietimo sistemas yra sudėtingų sinergetikos sąvokų bei metodologijos, kurios formavosi fizikos, chemijos ar matematikos mokslų srityse, perkėlimas (ir pritaikymas) humanitariniams bei socialiniams mokslams.