Kai kurie švietimo sinergetiniai aspektai

Authors

  • Kazimieras Pyragas Lietuvos edukologijos universitetas
  • Angelė Borodinienė Lietuvos edukologijos universitetas

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2014.1763

Pagrindiniai žodžiai:

švietimas, švietimo sistema, sinergetika, atraktorius, bifurkaciniai taškai, dinaminis chaosas

Santrauka

Straipsnyje aptariamas šiuolaikinių sinergetikos idėjų taikymas švietimo sistemose. Pažymėtina, kad nors sinergetinės idėjos švietimo sistemose plačiai aptariamos ir naudojamos užsienio edukacinėje literatūroje, tačiau Lietuvoje šių idėjų plataus ir įvairialypio aptarimo iki šiol nėra. Mokslinėje literatūroje galima surasti fragmentiškai minimų ar atskirų šių idėjų taikymų tik idėjų lygmeniu (Birgelytė, 2005, 2006; Pyragas, Borodinienė, 2011).
Šio straipsnio paskirtis – iš vienos pusės, supažindinti Lietuvos pedagogus su pagrindinėmis sinergetikos idėjomis ir jų taikymu švietimo sistemose, iš kitos pusės, siekiama į sinergetikos problemas švietime pažvelgti platesniu, naujų idėjų pedagogikoje paieškos, žvilgsniu. Siekiama pagrįsti hipotezę, kad švietimas visuomenėje sudaro sinergetinę sistemą (angl. synergetic system) ir tuo švietimo problemoms tirti bei naujoms švietimo metodologijoms taikyti atveriami visiškai nauji horizontai. Aptariama viena iš pagrindinių problemų – sinergetikos idėjų skverbimasis į švietimo sistemas yra sudėtingų sinergetikos sąvokų bei metodologijos, kurios formavosi fizikos, chemijos ar matematikos mokslų srityse, perkėlimas (ir pritaikymas) humanitariniams bei socialiniams mokslams.

Atsisiuntimai

Publikuota

2014-03-05

Kaip cituoti

Pyragas, K. ., & Borodinienė, A. . (2014). Kai kurie švietimo sinergetiniai aspektai. Pedagogika / Pedagogy, 113(1), 211–228. https://doi.org/10.15823/p.2014.1763

Numeris

Skyriai

Straipsniai