Paribių aksiologija tarpkultūrinio ugdymo ir socializacijos kontekste
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2014.062Pagrindiniai žodžiai:
aksiologinė įvairovė, paribio aksiologija, Bosnija ir Hercegovina, tarpkultūrinis ugdymas, daugiakultūrė visuomenė, vertybės, socializacijaSantrauka
Kultūros paribiuose vykstantiems socializacijos procesams būdingas išskirtinis dinamiškumas, kitoks nei tas, kuris pastebimas monokultūros visuomenėje vykstančiuose panašiuose procesuose. Ugdymo ir socializacijos procesų metu patiriamą įtaką daugiakultūrėje visuomenėje lemia aksiologinis pliuralizmas, apimantis etinę ir moralinę įvairovę, o tai esmingai atsiliepia vykstantiems procesams ir daugiakultūrės visuomenės narių nuostatoms bei elgesio modeliui. Todėl ypač svarbu atpažinti tas vertybes, kurios yra svarbiausios tapatybės formavimosi procesams, tarpkultūriniam ugdymui ir kasdieniam gyvenimui tokiomis aplinkybėmis. Tos vertybės lemia sugyvenimo būdą besiribojančių valstybių teritorijose, ir jis gali būti arba harmoningas (nors ir dinamiškas), arba smurtinis ir prieštaringas. Galima teigti, kad svarbiausių vertybių, kurios konsoliduotų dinamišką ir harmoningą skirtingų kultūrų paribių sugyvenimą, nustatymas yra lemiamas veiksnys tarpkultūrinio ugdymo kontekste.