Priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių regos sutrikimų, mokyklinė branda kaip sėkmingos socializacijos prielaida
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2014.059Pagrindiniai žodžiai:
priešmokyklinio amžiaus vaikai, mokyklinė branda, regėjimo sutrikimasSantrauka
Straipsnyje pateikiami priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių regėjimo sutrikimų, mokyklinės brandos 2003–2013 m. ilgalaikio tyrimo rezultatai. Remiantis daugiamečių tyrimų rezultatais nustatytos priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių regėjimo sutrikimų, ugdymo problemos, determinuotos regėjimo sutrikimų bei nepakankamo ugdytojų dėmesio. Straipsnyje siekiama atskleisti mokyklinės brandos turinį ir, remiantis gautais tyrimo rezultatais, įrodyti būtinumą priešmokyklinių grupių vaikų, lankančių ugdymo įstaigas, mokyklinę brandą tirti du kartus per metus, po pirmojo tyrimo parengiant jiems individualias rekomendacijas.
Tyrimo tikslas – nustatyti priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių regos sutrikimų, mokyklinę brandą, kaip svarbią socializacijos prielaidą.
Tyrimo metodika. Tyrimui buvo panaudota „Vaikų brandumo mokyklai įvertinimo metodika“ (metodikos rengėjai G. Gintilienė, D. Butkienė, S. Girdzijauskienė, R. Dragunevičienė, V. Gudauskienė, 2005): Galių ir sunkumų klausimynas tėvams ir auklėtojams (R. Goodman, 1997, 2001); Spalvotos sudėtingėjančios matricos (D. K. Raven, I. Stail, M. Raven, 2004); Girdimojo suvokimo užduotys (L. Palačionienė, G. Gintilienė, V. Gudaitytė, V. Gudauskienė, 2005); Žmogaus piešinio kopijavimas (G. Gintilienė, D. Butkienė, S. Girdzijauskienė, V. Gudauskienė, 2005); Žodyno skalė (G. Gintilienė, D. Butkienė, S. Girdzijauskienė, V. Gudaitytė, V. Gudauskienė, 2005); Vaiko probleminio elgesio aprašas (G. Gintilienė, S. Girdzijauskienė, V. Gudaitytė, V. Gudauskienė, 2005); Pokalbis su vaiku; Pokalbis su tėvais; J. Jiraseko modifiuotas A. Kerno testas.
Tiriamieji – 310 Šiaulių Petro Avižonio regos centro priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių regos sutrikimų. Tiriamųjų amžiaus vidurkis – 6,3 m., regos aštrumas V 0.3–1. Tyrimo eiga: tyrimui panaudoti 2003–2013 m. Šiaulių Petro Avižonio regos centro priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių regos sutrikimų, mūsų atlikto mokyklinės brandos tyrimo duomenys.
Išvados. Ikimokyklinio amžiaus vaikų mokyklinė branda yra svarbi vaiko socializacijos prielaida. Ikimokyklinio amžiaus vaikai, turintys regos sutrikimų ir lankantys ikimokyklinio ugdymo įstaigas, gali būti tinkamai parengiami mokyklai. Teigiama darbo patirtis Šiaulių Petro Avižonio regos centre rodo, kad siekiant tinkamai parengti ugdytinius mokyklai, ikimokyklinėse ugdymo įstaigose psichologui rekomenduotina priešmokyklinių grupių vaikų mokyklinę brandą tirti du kartus per metus (rudenį ir pavasarį) ir po pirmojo tyrimo parengti ugdytojams (pedagogams, tėvams, globėjams) individualias rekomendacijas.