Profesinis jaunų suaugusiųjų adaptyvumas: psichologinis profesinės socializacijos aspektas
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2014.052Pagrindiniai žodžiai:
profesinė socializacija, proaktyvi socializacija, profesinis adaptyvumasSantrauka
Profesinė socializacija – procesas, kurio metu įgyjamos žinios, gebėjimai, interesai, vertybės ir vaidmenys, užtikrinantys asmens profesionalumą bei jo raidą. Profesinės socializacijos proceso efektyvumas gali būti analizuojamas profesinio adaptyvumo dimensijos aspektu, aiškinantis, kiek veiksmingai asmuo prisitaiko prie profesijos ir darbo rinkos reikalavimų, kad taptų profesinės bendruomenės nariu, sėkmingai atliekančiu profesinį vaidmenį (Pulakos et al., 2006). Mokslininkai (Seada, Sleem, 2012) teigia, kad skirtingo amžiaus grupės statistiškai reikšmingai skiriasi pagal savo profesinę socializaciją. Kyla probleminis klausimas: jeigu profesinę socializaciją galima sieti su amžiumi, tai ar jaunų suaugusiųjų profesinis adaptyvumas yra mažesnis negu brandžių suaugusiųjų? Tyrimo tikslas buvo ištirti jaunų ir brandžių suaugusiųjų profesinį adaptyvumą. Tirti 44 Lietuvos edukologijos universiteto ištęstinių studijų studentai: 23 jauni suaugusieji (amžiaus vidurkis M = 23,1) ir 21 brandus suaugusysis (amžiaus vidurkis M = 37,8). Kelta hipotezė, kad jaunų suaugusiųjų profesinis adaptyvumas mažesnis negu brandžių suaugusiųjų, pasitvirtino. Profesinio adaptyvumo skirtumai tarp jaunų ir brandžių suaugusiųjų grupių statistiškai reikšmingi (p = 0,001). Jaunų suaugusiųjų profesinio adaptyvumo įverčiai didesni Smalsumo poskalėje (p = 0,001), o brandžių suaugusiųjų profesinio adaptyvumo įverčiai didesni Kontrolės (p = 0,001) ir Pasitikėjimo poskalėse (p = 0,001).