Pedagogų asmenybės bruožų įtaka savideterminacijai
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2015.066Pagrindiniai žodžiai:
asmenybės bruožai, Didysis penketas, savideterminacija, motyvacinė orientacija, pedagogasSantrauka
Pedagogų asmenybės įtaka ugdymui yra labai svarbi. Tam, kad būtų galima tiksliau nuspėti ir paaiškinti pedagogų elgseną, darbo rezultatus, pirmiausia būtina atsakyti į klausimą, kaip pedagogo asmenybės bruožai prognozuoja jų motyvaciją, t. y. ar asmenybės bruožai gali turėti įtakos pedagogo motyvacinei orientacijai. Asmenybės bruožai šiame straipsnyje įvardijami Didžiuoju penketu (NEO-FFI, Costa, McCrae, 2012), o motyvacinė orientacija (GMS-28; Guay et al., 2003) yra apibrėžiama remiantis savideterminacijos teorija (angl. Self-Determination theory, SDT). Tyrimo tikslas – ištirti pedagogų asmenybės bruožų įtaką motyvacinei orientacijai (SDT kontekste). Tyrimo metu tikrinama hipotezė – asmenybės bruožai daro įtaką savideterminacijai. Tyrime dalyvavo 241 pedagogas: iš jų 32 (13,3 proc.) vyrai, 206 (85,5 proc.) moterys, 3 (1,2 proc.) nenurodė lyties.
Tyrimo rezultatai parodė, kad ne visi Didžiojo penketo bruožai turi įtakos pedagogų savideterminacijai. Taip pat prieita prie išvados, kad asmenybės bruožai didesnę įtaką daro vidinei motyvacijai ir kartu savideterminacijai nei išorinei motyvacijai ir motyvacijos stokai.