Analogijos gamtamoksliniame švietime
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2015.027Pagrindiniai žodžiai:
analogija, fizikos vadovėliai, analoginis priežastingumasSantrauka
Paprastai vadovėliuose sutinkame gana ribotą analogijų skaičių (pvz.: elektros srovė – vandens srovė vamzdžiuose, atomai – maži kamuoliukai). Analogijų vertinimas pagal pateiktus kriterijus yra subjektyvus, tačiau dažnai analogijos vadovėliuose pateikiamos gana nuosekliai, neatsižvelgiant į turinį ir klasę, kuriai jis (vadovėlis) skirtas. Dažniausiai randama abstrakčių, taip pat ir fizikos, sąvokų analogijų, kurias mokiniams sunku suprasti. Pagrindinė analogijų funkcija – padėti suprasti sudėtingas sąvokas. Gerai parinktos analogijos yra veiksminga pedagoginė priemonė, kuri padeda mokiniams vizualizuoti ir suprasti nežinomas abstrakčias sąvokas, plėtoti perkeliamuosius gebėjimus ir kurti savo analogijas.
Bendra vadovėliuose sutinkamų analogijų analizė padeda geriau suvokti jų vaidmenį supratimo procese, o mokytojams, ypač jauniems, pagerinti metodines kompetencijas perkeliamiesiems gebėjimams plėtoti.