Mokytojų gyvenimo prasmę sąlygojantys veiksniai
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2020.139.3Pagrindiniai žodžiai:
gyvenimo prasmė, savęs aktualizavimas, savęs transcendencija, mokytojasSantrauka
Atsižvelgiant į ateities prognozes, kad gyvenimo prasmė tiesiogiai siesis su mokytojų veiklos kokybe, svarbu ištirti tai sąlygojančius veiksnius. Literatūriniai ir empiriniai tyrimai psichologijos, logoterapijos ir psichinės sveikatos srityse atskleidė, kad savęs aktualizavimo ir savęs transcendencijos kintamieji daro įtaką žmogaus gyvenimo ir darbo kokybei bei mažina neigiamas emocijas. Šiuo metu yra labai mažai tyrimų apie mokytojų gyvenimo prasmę švietimo moksluose. Todėl šiuo tyrimu siekiama išmatuoti įtaką tarp dviejų nepriklausomų kintamųjų, būtent savęs aktualizavimo ir savęs transcendencijos, darančių įtaką mokytojų gyvenimo prasmei. Duomenys buvo renkami pateikus klausimyną, kurį užpildė 100 jaunesnių vidurinių mokyklų mokytojų iš Rytų Kalimantano provincijos. Duomenys buvo analizuojami naudojant paprastą tiesinę regresiją bei kitas daugkartinės regresijos technikas, pasitelkiant SPSS statistikos programą.
Rezultatai parodė, kad savęs aktualizavimas ir savęs transcendencija turėjo teigiamą ir reikšmingą poveikį mokytojo gyvenimo prasmei. Apibendrinti tyrimų rezultatai rodo, kad kitose mokslo grupėse taikomi įrodymai, tokie kaip tiriamų kintamųjų įtaka, tinka ir švietimo tyrimuose.
Šiame tyrime nuolat aptariama kintamųjų įtaka ir poveikis profesiniam tobulėjimui. Mokytojai turi pasinaudoti šio tyrimo rezultatais, nes tai palengvina visų formų procesus, susijusius su savęs transcendencija ir savęs aktualizacija. Švietimo politikos formuotojai tiek mokyklos, tiek savivaldybės ar vyriausybės mastu taip pat turi panaudoti šio tyrimo rezultatus kurdami įvairias programas ir mokymus, skirtus mokytojų gyvenimo prasmei ugdyti.