Mokytojo ir vadovo supratimas apie mokytojų profesinių kompetencijų svarbą švietimo efektyvumo vertinimo procese
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2017.36Pagrindiniai žodžiai:
mokytojo kompetencijų vertinimas, švietimo efektyvumas, mokyklos vadovas, mokytojas, mokytojo profesinės kompetencijosSantrauka
Šio tyrimo tikslas yra nustatyti pasirinktų mokytojų profesinių kompetencijų svarbos supratimą mokytojų vertinimo procese, t. y. mokytojų profesinę sėkmę. Mokytojų profesinių kompetencijų svarbos suvokimas nustatomas tiriant mokytojo ir mokyklos vadovo bei svarbos laipsnio kintamuosius (1–5). Keliama hipotezė, kad esama mokytojų profesinių kompetencijų svarbos supratimo skirtumų, atsižvelgiant į tai, kas jas vertina: mokytojas ar vadovas. Ši prielaida grindžiama Frey vertinimo teorija, arba mokytojų kompetencijų nustatymo, ir Banduros saviveiksmingumo teorija. Tyrime dalyvavo 730 mokytojų ir 146 Slovakijos pradinių ir vidurinių mokyklų vadovai. Tyrimas vyko nuo 2015 m. rugsėjo mėnesio iki 2016 m. sausio mėnesio. Mokytojų supratimas apie profesinių kompetencijų svarbą buvo nustatytas naudojant Mokytojų kompetencijų vertinimo klausimyną mokytojams, o vadovų supratimas apie mokytojų profesinių kompetencijų svarbą buvo nustatytas naudojant Mokytojų kompetencijų vertinimo klausimyną vadovams. Klausimynai buvo sukurti tyrimo projekto APVV-14-0446 Mokytojų kompetencijų vertinimas metu. Nustatyta, kad mokytojų ir mokyklų vadovų supratimas apie įvairių mokytojų profesinių kompetencijų svarbą yra skirtingas. Buvo nustatytas skirtingas supratimas apie šių profesinių kompetencijų svarbą: gali identifikuoti mokinių mokymosi psichologinius ir socialinius veiksnius, gali planuoti ir įgyvendinti savo profesinį tobulėjimą, sugeba naudotis materialiais ištekliais ugdymo procese.