Ar teisėtos valiutos naudojimas įsigyjant atsitiktines virtualias prekes, laikomas azartiniu lošimu?

Authors

  • Karolis Kubilevičius

DOI:

https://doi.org/10.7220/2029-4239.20.7

Pagrindiniai žodžiai:

Azartiniai lošimai, internetinis lošimas, virtualios prekės.

Santrauka

Straipsnyje analizuojama, ar teisėtos valiutos naudojimas atsitiktinės atrankos virtualių prekių įsigijimui yra prilyginamas azartiniams lošimams. Pirmoje straipsnio dalyje nagrinėjama virtualių prekių specifika. Visų pirma, buvo nustatyta, kad virtuali prekė nėra tapati skaitmeninei prekei, kadangi virtuali prekė yra skaitmeninės prekės rūšis. Be to, autorius suformavo virtualios prekės sąvoką – virtuali prekė – tai nematerialus objektas, kuris egzistuoja skaitmeninėje formoje bei gali būti naudojamas tik virtualioje platformoje ir (ar) erdvėje ne daugiau nei vieno asmens vienu metu. Negana to, virtuali prekė gali būti įsigyta už galiojančią atitinkamos šalies valiutą. Darbe išanalizavus virtualios prekės teisinį reglamentavimą, nustatyta, kad dauguma šalių vengia reglamentuoti atsitiktinės atrankos virtualių prekių prekybą, nes neįžvelgia tapatumo su azartiniais lošimais.

Antroje straipsnio dalyje autorius išanalizavo azartinių lošimų specifiką bei išskyrė priklausomybės nuo azartinių lošimų sukeliamus neigiamus poveikius asmeniui. Nustatyta, kad azartinį lošimą sudaro trys elementai: atsitiktinumo, prizo bei apsvarstymo. Pašalinus bent vieną iš nurodytų elementų, veikla nebegali būti pripažinta azartiniu lošimu. Nustatyta, kad „malonumas“ asmeniui, kurį jis patiria lošdamas azartinį lošimą, gali būti laikomas prizu, taip pripažįstant veiklą azartiniu lošimu, net jeigu jokio materialaus prizo ir nėra. Toliau buvo atskleistos priklausomybės nuo azartinių lošimų pasekmės asmeniui. Remiantis T. W. Fong atlikto tyrimo rezultatais, straipsnyje išskiriamos trys azartinių lošimų sukeliamos pasekmės: biologinė, psichologinė/psichiatrinė bei socialinė. Biologinė pasekmė žmogui pasireiškia tuo, kad asmuo, kuris yra priklausomas nuo azartinių lošimų, yra labiau linkęs pradėti rūkyti, vartoti alkoholį, narkotines ir psichotropines medžiagas, kentėti nuo lėtinio streso. Atitinkamai padidėja tikimybė, kad žmogui išsivystys papildomos priklausomybės, kurios negrįžtamai gali pažeisti žmogaus organizmą.

Psichologinės arba psichiatrinės pasekmės žmogui pasireiškia tuo, kad žmogus tampa neramus, išsivysto nuotaikos sutrikimas, depresija. Asmuo, priklausantis nuo azartinių lošimų, dažnai mano, jog vienas didelis laimėjimas padės išspręsti visas jo problemas ir nebesugeba įvertinti azartinių lošimų rizikos bei jam daromos žalos be išorinės pagalbos. Galiausiai socialinės pasekmės žmogui pasireiškia tuo, kad asmuo, kuris yra priklausomas nuo azartinių lošimų, neretai būna priverstas kreiptis dėl asmeninio bankroto iškėlimo, kadangi nebesugeba grąžinti visų turimų skolų. Toks asmuo yra labiau linkęs daryti nusikaltimus (pvz., vogti), todėl gali sukelti  papildomų sunkumų ne tik sau, bet ir savo artimiesiems. Socialines pasekmes jaučia ne tik pats žmogus, bet ir visuomenė – apsunkinamos socialinės tarnybos bei padidėja viešosios tvarkos išlaidos (t. y. suėmimai, įkalinimai ir kitos išlaidos, kurias tiesiogiai padengia mokesčių mokėtojai.).

Trečioje straipsnio dalyje autorius išanalizavo internetinio lošimo teisinį reglamentavimą Europos Sąjungoje. Buvo nustatyta, kad kiekviena Europos Sąjungos valstybė narė internetinį lošimą reglamentuoja individualiai, t. y., nacionaliniu lygiu. Todėl net ir Europos Sąjungoje internetinis lošimas yra reglamentuojamas skirtingai, tačiau laikantis bendrųjų Europos Sąjungos principų. Nustatyta, kad valstybės narės, siekdamos apsaugoti nepilnamečiams sukeliamas azartinių lošimų pasekmes, yra nustačiusios amžiaus cenzą ir (ar) apribojimus tam tikroms azartinių lošimų rūšims, pavyzdžiui, reikalauja priverstinio amžiaus patvirtinimo ir panašiai.

Galų gale nustatyta, kad teisėtos valiutos naudojimas atsitiktinės atrankos virtualių prekių įsigijimui yra prilyginamas azartiniams lošimams, nes tokia veikla turi visus azartinių lošimų elementus: atsitiktinumo, prizo bei apsvarstymo. Šiuo metu atsitiktinės atrankos virtualias prekes gali įsigyti bet kokio amžiaus žmogus. Todėl, siekiant apsaugoti nepilnamečius nuo azartinių lošimų sukeliamų neigiamų padarinių, būtina įpareigoti įmones, kurios užsiima atsitiktinės atrankos virtualių prekių prekyba, įvesti amžiaus cenzą (savo prekėms) bei priemonę, kaip tą amžių patikrinti, įpareigoti išsiimti azartinių lošimų licenciją bei laikytis kitų taikytinų įstatyminių normų, kurios yra taikomos azartinių lošimų organizatoriams.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-02-19

Numeris

Skyriai

STRAIPSNIAI