ĮMONIŲ SOCIALINĖS ATSAKOMYBĖS POVEIKIS KAPITALO KAINAI
Pagrindiniai žodžiai:
įmonių socialinė atsakomybė, ESG kriterijai, kapitalo kaina, poveikisSantrauka
Šiame straipsnyje nagrinėjamos įmonių socialinės atsakomybės ir kapitalo kainos sampratos bei analizuojamos mokslininkų įžvalgos apie įmonių socialinės atsakomybės poveikį kapitalo kainai. Nagrinėjant įmonių socialinės atsakomybės sampratą buvo taikomi bendrieji mokslinio tyrimo metodai – mokslinės literatūros analizė ir sintezė, informacijos grupavimo ir palyginimo metodai. Siekiant įvertinti įmonių socialinės atsakomybės poveikį kapitalo kainai, buvo atliekama mokslininkų, tyrusių įmonių socialinės atsakomybės poveikį kapitalo kainai, empirinių tyrimų rezultatų analizė ir sintezė, kuri parodė, kad įmonių socialinė atsakomybė gali tiek mažinti, tiek didinti kapitalo kainą. Ryšį tarp įmonių socialinės atsakomybės ir kapitalo kainos analizuoti mokslininkai aiškina per suinteresuotųjų šalių, agentų ir signalizavimo teorijas. Suinteresuotųjų šalių teorija pagrindžia, kad socialiai atsakingos įmonės, užtikrindamos tvarius ir etiškus santykius su darbuotojais, klientais, akcininkais ir visuomene, mažina veiklos riziką ir didina pasitikėjimą, todėl investuotojai gali reikalauti mažesnės investicinės grąžos, o tai lemia mažesnę kapitalo kainą. Agentų teorija pabrėžia, kad įmonių socialinė atsakomybė gali padėti mažinti interesų konfliktus tarp vadovų ir investuotojų, veikdama kaip pasitikėjimą stiprinantis mechanizmas, kuris gali mažinti kapitalo kainą. Remiantis signalizavimo teorija, savanoriškas įmonių socialinės atsakomybės atskleidimas gali mažinti kapitalo kainą, o privalomas – kelti investuotojų nepasitikėjimą ir ją didinti. Atlikus mokslinių tyrimų, kuriuose buvo tiriamas įmonių socialinės atsakomybės poveikis kapitalo kainai, rezultatų analizę, nustatyta, kad įmonių socialinė atsakomybė daro poveikį kapitalo kainai. Pastebėta, kad šalyse, kuriose yra privalomas įmonių socialinės atsakomybės atskleidimas, įmonių socialinė atsakomybė kapitalo kainą didina, tuo tarpu šalyse, kuriose socialinės atsakomybės atskleidimas yra savanoriškas, įmonių socialinė atsakomybė kapitalo kainą mažina. Iš to galima daryti prielaidą, kad socialiai atsakingos įmonės gali pritraukti kapitalą palankesnėmis sąlygomis ir tokiu būdu sumažinti investuotojų reikalaujamą grąžą.