Pasirengę, bet negalintys? Mokytojų mokymo programos reformos politika ir jos prasmės suvokimas ankstyvuoju įgyvendinimo etapu
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2019.135.3Pagrindiniai žodžiai:
mokymo programos reforma, politika, prasmės suvokimas, reformos įgyvendinimas, istorijos mokymo programa, istorijos mokytojasSantrauka
Šiame straipsnyje dėmesys sutelkiamas į tai, kas vyksta mokytojų protuose, kai jie susiduria su naujos reformos politika. Naudojantis teoriniu mokytojų prasmės suvokimo pagrindu ištirta, kad mokytojams pirmiausia reikia suprasti reformos politiką, ją tinkamai interpretuoti, kad jie galėtų įvertinti naujos politikos vertę ir susidomėtų numatomu mokymo programos pokyčių įgyvendinimu. Jei mokytojams nebus suteikta galimybė suvokti politikos signalų, jie nesirūpins reformomis ir nebenorės įgyvendinti naujų pokyčių savo klasėse. Nors mokytojams iš pradžių nepatiko netikėtas ir atsitiktinis reformos įgyvendinimas, tyrimas nustatė, kad mokytojai jau yra įgyvendinę naujosios programos aspektus ir be papildomo mokymo bei personalo tobulinimo. Gali būti, kad mokytojai yra labiau pasirengę įgyti naujų žinių ir įgūdžių, tačiau yra neatsparūs mokymo programos pokyčiams. Šios išvados paneigia paplitusį mitą, kad mokytojai yra sabotuotojai, kurie kenkia mokymo programos reformoms, kvestionuojančioms jų turimas žinias ir įgūdžius. Keliama prielaida, kad mokytojų žinių ir įgūdžių stoka netrukdo naujos reformos politikos įgyvendinimui, jei tik mokytojai supranta pagerinimų, kuriuos tikisi įgyvendinti, prasmę. Straipsnyje pateikiamos naujos įžvalgos, kaip skatinti pokyčius ankstyvaisiais ir vėlesniais naujos mokymo programos įgyvendinimo etapais Zimbabvėje ar kitose šalyse. Mūsų nuomone, reikia atsisakyti tradicinės prielaidos, kad mokytojų ir mokyklų santykis su mokymo programų pokyčiais yra konservatyvus ir priešiškas. Tolimesniuose tyrimuose reikės išsiaiškinti, kaip mokytojų politikos signalų prasmės suvokimas pasikeitė erdvėje, laike bei skirtingų dalykų srityse.