Pasyvumo strategijų panaudojimas 10–12 metų amžiaus moksleivių grupėje iš transakcinės analizės perspektyvos
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2019.134.12Pagrindiniai žodžiai:
transakcinė analizė, pasyvumas, neveikimas, prisitaikėliškumas, agitacija, neveiksmingumas, smurtasSantrauka
Šiuolaikinė mokykla susiduria su daugeliu socialinių ir ekonominių sunkumų, kurie mažina jos veiksmingumą ir neigiamai veikia švietimo veiklos kokybę. Pasyvumas susijęs su socialinėmis problemomis, kurios daro įtaką įvairioms pedagoginės veiklos sritims, taip pat mokinių ir mokytojų santykiams. Straipsnyje apžvelgiami jaunimo pasyvumo mokyklos aplinkoje tyrimo rezultatai. Pasyvumas čia apima vieną iš psichoterapinių koncepcijų prielaidų – transakcinę analizę. Tai suprantama kaip efektyvumo stoka sprendžiant probleminę situaciją, kuri gali pasireikšti keliomis strategijomis: neveikimo, prisitaikėliškumo, agitacijos, neveiksmingumo ar smurto.
Tyrimo tikslas – išsiaiškinti pasyvumo strategijos paplitimą tarp 10–12 metų amžiaus Lenkijos mokinių ir jos taikymo sritį. Pateikti rezultatai yra Lenkijos nacionalinės švietimo ministerijos finansuojamo projekto „Auginkime išminčių“ (projektą įgyvendina Atviro švietimo draugija, bendradarbiaujanti su Jano Dlugoszo universitetu Čenstochovoje, Lenkija) dalis. Išvados yra susijusios su jaunimo pasyvumo reiškinio paplitimo mastu, atitinkamų strategijų naudojimo apimtimi ir tokių situacijų priežasčių paieška šeimos santykių srityje.