Technologijomis grindžiamo mokymosi didaktinės galimybės ir dilemos
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2017.62Pagrindiniai žodžiai:
technologijomis grindžiamas mokymasis, didaktinės charakteristikos, organizacijosSantrauka
Šio straipsnio tikslas yra nustatyti technologijomis grindžiamo mokymosi (TGM) didaktines charakteristikas ir atskleisti galimybes bei dilemas priimant didaktinius sprendimus skirtingo tipo organizacijose. Autorės technologijomis grindžiamą mokymą(si) apibrėžia kaip organizacinę formą, pritaikytą mokyti(s) nuotoliniu, elektroniniu, virtualiuoju ir kitu būdu, pasitelkiant technologijas. TGM apima nuotolinį, virtualųjį, elektroninį ir mobilųjį mokymąsi socialiniuose tinkluose. Straipsnyje analizuojamos didaktinės TGM charakteristikos kaip mokymosi pasiekimai, mokymosi lankstumas, tarpusavio sąveika, atvirųjų švietimo išteklių naudojimas, socialinis dalyvavimas. Tyrimas atliktas bendruomeninėse, profesinio mokymo ir verslo organizacijose. Tyrime taikytas kiekybinio tyrimo metodas atskleidžia TGM didaktinių charakteristikų skirtingose organizacijose esmę išskiriant jų tarpusavio sąsajas. Tyrimas atskleidė, kad pasitelkus TGM taikomi įvairūs mokymo(si) metodai, orientuojamasi į praktiškai pritaikomus mokymosi pasiekimus, ugdymo turinio struktūra sudaro galimybes skatinti besimokančiųjų tarpusavio bendradarbiavimą. Visoms tyrime dalyvaujančioms organizacijoms, įdiegusioms TGM, būdinga mokymo(si) metodų įvairovė ir aktyvusis mokymas(is). Lyginant didaktines charakteristikas rasta, kad respondentai iš verslo organizacijų visais atvejais geriau vertina didaktinius sprendimus, palyginti su bendruomenių ir profesinio mokymo organizacijų atstovais. Visose organizacijose respondentai išryškino TGM lankstumo, eksperimentavimo, socialinės sąveikos, atvirųjų švietimo išteklių naudojimo galimybes. Pagrindinės dilemos yra susijusios su vertinimo ir įsivertinimo priemonių naudojimu, mokymosi pasiekimų apibrėžtumu, mokymosi apimtimi ir tinkamu tvarkaraščiu besimokantiesiems. Rezultatai rodo, kad profesinio mokymo organizacijose mokytojai ir kiti darbuotojai menkiau suvokia ir vertina TGM didaktines galimybes, tai rodo esamą TGM taikymo ribotumą tokio tipo organizacijose, bet taip pat sudaro galimybes tobulėti ir patraukliai integruoti TGM į ugdymo procesą.