Profesinio perdegimo ir vadybinių kompetencijų ryšys: Lietuvos socialinių pedagogų atvejis

Authors

  • Liudmila Rupšienė Klaipėda University, Lithuania
  • Audra Skukauskaitė Saybrook University, USA
  • Ingrida Baranauskienė Klaipėda University, Lithuania
  • Lina Tiškuvienė Ketvergiai Basic School, Lithuania

DOI:

https://doi.org/10.15823/p.2017.54

Pagrindiniai žodžiai:

profesinis perdegimas, vadybinės kompetencijos, socialiniai pedagogai

Santrauka

Ch. Maslach, W. B. Schaufeli’o ir M. P. Leiterio (2001) raginimas plėtoti perdegimo teoriją atliekant naujus tyrimus, kurie pagilintų perdegimo priežasčių supratimą, paskatino mokslininkus visame pasaulyje vykdyti profesinio perdegimo tyrimus ir ieškoti profesinio perdegimo ryšio su įvairiais individualiais ir situaciniais perdegimo veiksniais. Tačiau individualių ir situacinių veiksnių integracijos aspektas lyg šiol yra tyrimų silpnoji grandis. Tai paskatino mus sutelkti dėmesį būtent į šią perdegimo priežasčių sferą. Plėtojant perdegimo teoriją ir siekiant paaiškinti profesinį perdegimą naujais veiksniais, kurie integruoja individualius bei situacinius aspektus, šiame straipsnyje nagrinėjamas edukatorių perdegimo ir jų vadybinių kompetencijų ryšys, nes pastarosios apima individualius ir situacinius profesinės veiklos aspektus. Dėmesys telkiamas į edukatorius, kurie Lietuvoje vadinami socialiniais pedagogais. 103 atsitiktinai parinkti Lietuvos socialiniai pedagogai buvo pakviesti užpildyti perdegimo ir vadybinių kompetencijų klausimynus. Koreliacinė analizė atskleidė, kad egzistuoja vadybinių kompetencijų ryšys su profesiniu perdegimu, ypač su šio perdegimo asmeninių pasiekimų komponentu. Koreliacinė analizė parodė neigiamą, bet statistiškai reikšmingą socialinių pedagogų profesinio perdegimo ir vadybinių kompetencijų ryšį (r = –0,272; p = 0,005): žemesni perdegimo įverčiai buvo labiau susiję su aukštesniais vadybinių kompetencijų įverčiais. Ta pati silpna tendencija buvo nustatyta detaliau analizuojant socialinių pedagogų profesinio perdegimo ryšį su visais vadybinių kompetencijų komponentais: planavimo (r = –0,354; p = 0,000), organizavimo (r = –0,300; p = 0,002), vadovavimo (r = –0,294; p = 0,003) ir kontrolės (r = –0,252; p = 0,010). Todėl galima teigti, kad didesnis profesinis perdegimas labiau susijęs su silpnesnėmis vadovavimo, organizavimo, vadovavimo ir kontrolės kompetencijomis. Palyginti stipresnė ši sąsaja su planavimo kompetencija – profesinis perdegimas dažniau būdingas tiems specialistams, kurių planavimo kompetencijos yra silpnesnės.

Tyrimo rezultatai padeda praplėsti teorinį supratimą apie profesinio perdegimo veiksnius, ypač individualių ir situacinių veiksnių integracijos sferoje. Paaiškėjo, kad vadybinės kompetencijos, atspindinčios individualius ir situacinius profesinės veiklos aspektus, yra susijusios su profesiniu perdegimu ir gali daryti įtaką profesiniam perdegimui. Nustatyta neigiama profesinio perdegimo ir vadybinių kompetencijų koreliacija svarbi ir praktiniu požiūriu. Atsižvelgiant į tyrimo rezultatus ir siekiant sumažinti socialinių pedagogų bei kitų edukatorių profesinį perdegimą tikslinga padėti šiems profesionalams plėtoti vadybines kompetencijas. Tikėtina, jog vadybinių kompetencijų plėtojimas padės jiems jausti didesnį pasitenkinimą darbu bei dirbti efektyviau. Kartu jie labiau prisidės prie sėkmingos vaikų bei suaugusiųjų socializacijos.

Author Biographies

Liudmila Rupšienė, Klaipėda University, Lithuania

Klaipėda University, Faculty of Humanities and Educations Sciences, Department of Pedagogy

Audra Skukauskaitė, Saybrook University, USA

Saybrook University, Faculty of Social Sciences, Academic Research Consulting, USA

Ingrida Baranauskienė, Klaipėda University, Lithuania

Klaipėda University, Faculty of Health Sciences, Health Research and Innovation Science Centre, Lithuania

Atsisiuntimai

Publikuota

2017-12-20

Kaip cituoti

Rupšienė, L., Skukauskaitė, A., Baranauskienė, I., & Tiškuvienė, L. (2017). Profesinio perdegimo ir vadybinių kompetencijų ryšys: Lietuvos socialinių pedagogų atvejis. Pedagogika / Pedagogy, 128(4), 55–64. https://doi.org/10.15823/p.2017.54

Numeris

Skyriai

Straipsniai