Šeima ir ugdymo įstaigos (darželis ir mokykla) kaip vertybių suvokimo aplinka
DOI:
https://doi.org/10.15823/p.2014.048Pagrindiniai žodžiai:
šeima, darželis, mokykla, kartų bendravimas, vertybės, ugdymas, socializacijaSantrauka
Institucijos, kuriose vyksta augančio žmogaus socializacijos procesai, yra šeima, darželis ir mokykla. Visų jų bendradarbiavimas ir veiksmų derinimas leidžia vaikui susidaryti darnų savo paties tapatybės ir santykio su visuomene vaizdą. Labai svarbu akcentuoti tai, kad šeima yra pirmoji ir natūraliausia vaiko ugdymo aplinka, mokanti vaiką tinkamo kasdienio elgesio ir supažindinanti su visuomenėje priimtomis elgesio normomis bei vertybėmis. Vertybių perdavimo iš kartos į kartą mechanizmai užtikrina skirtingų kartų vertybių tęstinumą per procesus, kurių metu tėvai, tiesiogiai bendraudami su savo vaikais, įskiepija jiems svarbiausias savo vertybes. Kita vertus, darželis ir mokykla apima tą vaiko raidos periodą, kada vaikas tampa struktūruotos socialinės grupės nariu ir kur visiems privalu laikytis tų pačių taisyklių, nes tik taip visi tokios grupės nariai kaupia žinias apie visuomenę ir kultūrą, kuria individualų ir unikalų savo pačių ir juos supančio pasaulio supratimą. Šiuo laikotarpiu taip pat yra labai svarbu parengti vaikus autonomiškiems sprendimams ir produktyviai veiklai.