ĮPRASTAIS DEGALAIS VAROMŲ IR ELEKTRINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ SUKELIAMO TRIUKŠMO TYRIMAS
Pagrindiniai žodžiai:
triukšmo lygis, dažninis triukšmo spektras, įprastais degalais varomas automobilis, elektra varomas automobilisSantrauka
Straipsnyje analizuojamas įprastais degalais varomų ir elektrinių transporto priemonių sukeliamas triukšmas. Daugiau kaip 20 proc. ES populiacijos yra veikiama viršnorminio autotransporto sukeliamo triukšmo, o ši tendencija vyrauja jau 10–15 m. Transporto priemonių triukšmą sukelia veikiantys varikliai, kelio ir padangų kontaktas su kelio danga, aerodinaminis ir vibruojančių struktūrų poveikis. Šiame tyrime buvo analizuojamas įprastais degalais ir elektra varomų automobilių sukeliamas triukšmas. Nustatyta, kad didžiausias sukeliamo triukšmo skirtumas tarp tiriamų transporto priemonių pasireiškia automobiliams važiuojant mažesniais greičiais. Važiuojant 30 km/val. greičiu, elektra varomas automobilis generuoja mažiausią triukšmą (58,8 dB(A)), benzininis – 62,2 dB(A), o dyzelinu varomas automobilis – 64,2 dB(A). Didesniuose greičiuose visų tirtų tipų transporto priemonių sukeliamas triukšmas suvienodėja, triukšmas proporcingai didėja, didėjant važiavimo greičiui. Dyzelinu ir benzinu varomi automobiliai išsiskiria aukštesniu triukšmo lygiu žemuose dažniuose (31,5–250 Hz dažnių juostose) ir santykinai mažais triukšmo lygio skirtumais 30–50 km/val. greičių diapazone. Nustatyta, kad elektra varomas automobilis yra tyliausias esant mažiems judėjimo greičiams, tačiau ryškiai didėja didėjant greičiui. Įprastais degalais varomos transporto priemonės didesnis sukeliamas garso slėgis pastebimas žemų dažnių spektre, tuo tarpu elektrinės transporto priemonės sukeliamas triukšmo lygis koncentruojasi aukštesnių dažnių spektre. Gauti rezultatai turi ir praktinę reikšmę, siekiant aplinkos triukšmo mažinimo miestų aplinkoje.