FTIR SPEKTROSKOPIJOS TAIKYMAS VARIKLINIŲ ALYVŲ ANALIZEI

Authors

  • Nerijus Petrikas Vytauto Didžiojo universitetas Žemės ūkio akademija

Pagrindiniai žodžiai:

FTIR, variklinė alyva, eksploatacija, glikolis, oksidacija, alyvos degradacija

Santrauka

Prižiūrint automobilį svarbu laiku keisti variklio alyvą. Eksploatuojant automobilį keisti variklio alyvą yra rekomenduojama kas 10000–15000 km. Didėjant kilometražui ir nekeičiant alyvos laiku, pradeda mažėti alyvos tepimo savybės. Kuo mažiau tepami visi variklio komponentai, tokie kaip: cilindrų sieneles, stūmokliniai žiedai, dujų paskirstymo mechanizmas, tuo labiau mažėja variklio tarnavimo laikas. FTIR spektroskopija galima nustatyti, kurie alyvos produktai atsiranda eksploatuojant automobilį ir kaip kinta jų kiekis vis didėjant kilometražui. FTIR spektroskopija yra ištiriamas antioksidantų, vandens, oksidacijos, suodžių, nitratų, sulfatų, glikolio, AW (anti-wear) ir degalų kiekis alyvoje. Atliekant šį tyrimą sutaupoma laiko ir tiksliai išsiaiškinama, kurį alyvos parametrą nagrinėti detaliau. Alyva buvo naudojama nauja ir pirktas reikalingas kiekis to pačio gamintojo. Pravažiavus eksploatacinį laikotarpį (10000 km) buvo pakeista alyva. Gavus rezultatus matoma, kad alyvoje nuo pat pirmų tūkstančių kilometrų atsiranda glikolis ir oksidai. Oksidų kiekis priklauso nuo eksploatavimo sezono, važiavimo režimų bei degiojo mišinio teisingo uždegimo. Kuo automobiliu važiuojama agresyviau-aukštesniais sūkiais, žemomis pavaromis, tuo oksidų kiekis didėja labiau. Taip pat jeigu važinėjama su netvarkinga uždegimo sistema, alyvoje taip pat padidėja oksidų kiekis. Glikolis automobilyje atsiranda dėl kelių priežasčių. Tai variklio bloko ir variklio galvos tarpinės defektas ar net variklio galvos ir variklio bloko paviršiaus išsikraipymas. Keičiant alyvą reikėtų atsižvelgti ne tik į pravažiuotą kilometražą, bet ir eksploatavimo laikotarpį, važiavimo režimus ir variklio būklę.

Atsisiuntimai

Publikuota

2025-07-04