EKOLOGINIO ŪKIO VEIKLOS PASIRINKIMO MOTYVACIJOS VEIKSNIŲ ANALIZĖ IR SKATINIMO PRIEMONĖS
Pagrindiniai žodžiai:
motyvacija, ekologinis ūkininkavimas, ūkininkas, RESET mąstysenos modelisSantrauka
Straipsnyje yra analizuojama ekologiškai ūkininkaujančių ūkininkų motyvacija, skatinanti norą ūkininkauti ekologiškai bei motyvaciją mažinantys veiksniai. Motyvacijos didinimas gali lemti didesnį ekologinių ūkių skaičių ir plotą ateityje, kuris itin svarbus norint išlaikyti nenualintą dirvožemį ateities kartoms. Įvairių šalių mokslininkai gilinasi į skirtingus motyvacinius veiksnius, tačiau dažniausiai nagrinėjami – finansinės naudos siekis, asmeniniai įsitikinimai, aplinkos apsauga ir tausojimas. Pusiau struktūrizuoto interviu metu, remiantis RESET mąstysenos modelio motyvacijos veiksniais nustatyta, kad ūkininkus Lietuvoje ūkininkauti ekologiškai labiausiai motyvuoja finansinė parama, tačiau per mažos subsidijos ir išmokos bei per griežtas ekologinių ūkiu reglamentavimas motyvaciją mažina. Esant daugybei skirtingų motyvaciją skatinančių ir mažinančių veiksnių, daugiausia dėmesio turėtų būti skiriama didesnių išmokų ir subsidijų skyrimui ekologiniams ūkiams bei ūkininkų įtraukimui į diskusijas dėl planuojamų įstatymų pakeitimų.