TRANSPORTO SRAUTŲ TYRIMAS MAŽEIKIŲ MIESTE
Pagrindiniai žodžiai:
transporto priemonės, eismas, srauto modelisSantrauka
Mažeikių mieste augant transporto priemonių skaičiui, sankryžos tampa vis labiau apkrautos. Augant sankryžų apkrovai, gatvėse didėja spūstys, eismo įvykių tikimybė, aplinkos užterštumas, kuris kenkia žmogaus sveikatai bei lemia klimato atšilimą. Didžiausia sankryžų apkrova ir spūstys susidaro piko metu: rytinis pikas ir vakarinis pikas. Rytinis ir vakarinis pikas susidaro tuomet, kai žmonės važiuoja į darbą ir iš jo, o pietinis pikas susidaro žmonėms važiuojant pietauti. Savaitgalio dienomis spūstys dažniausiai susidaro prie įvairių traukos centrų: parduotuvių, kino teatrų, įvairių pramogų centrų ir t. t. Todėl norint pagerinti transporto srautų keliavimo sąlygas, būtina ištirti, kokio dydžio spūstys būna sankryžose, žieduose.
Sankryžas norint pritaikyti dabartiniams transporto priemonių srautams, dabartines sankryžas būtina rekonstruoti. Vienas iš būdų – sankryžose didinti eismo juostų skaičių, tačiau dažniausiai to padaryti n eįmanoma, nes prie sankryžų stovi pastatai, augalai bei kiti objektai. Kitas būdas padidinti sankryžų pralaidumą yra sureguliuoti šviesoforų signalus, parenkant optimalų žalio, geltono bei raudono signalų laikus, kuris sankryžose padeda sumažinti transporto srautų užimtumą. Išsiaiškinus ir išanalizavus transporto srautų užimtumą, galima rasti sprendimus mažinant transporto srautų susidariusias spūstis. Tyrimais buvo išsiaiškinta, kad norint, jog Žematijos–Naftininkų g. sankirtoje pagerėtų transporto priemonių pralaidumas, Naftininkų g. ties Žemaitijos g. sankirta, žalio šviesoforo signalo laiką reikia prailginti 2 s – transporto spūsčių kiekis sumažėtų 4–5 %. Tuo tarpu Žemaitijos g. žalio šviesoforo signalo laiką prailginus 7 s – transporto priemonių spūstys sumažėtų 20–22 %.