HIDROMORFOLOGINIŲ SĄLYGŲ ĮVERTINIMAS KROVININĖS LAIVYBOS KELIUI NUO KAUNO IKI RUKLOS
Keywords:
design water level, flow rate, HEC-RAS, hydrodynamic model, hydrology, navigation, Neris river, Water measuring station (WMS)Abstract
Lietuvoje plečiamas eksploatuojamų vidaus vandens kelių tinklas prisideda prie Europos žaliojo kurso vystant efektyvią, saugią ir aplinką tausojančią transporto rūšį. Vandens kelio ruožas nuo Kauno iki Ruklos yra potencialus krovinių gabenimui, todėl šiame straipsnyje yra analizuojamos šio ruožo hidromorfologinės sąlygos. Turint Jonavos vandens matavimų stoties (VMS) hidrologinių duomenų eilę ir upės reljefo modelį SRM, skaičiuojami ir modeliuojami projektiniai vandens lygiai visame upės ruože.
Jonavos VMS stoties projektinio vandens lygio ir debito hidrologiniai skaičiavimai atlikti dviem metodais: empiriniu „Excel“ skaičiuoklėje ir matematiniu naudojant programinę įrangą „HyfranPlus“. Abiem atvejais gauti rezultatai lyginami tarpusavyje. Toliau pagal apskaičiuotas hidrologines pakraštines sąlygas su programine įranga HEC-RAS sumodeliuotas projektinis vandens lygis visame upės ruože.
Hidrologiniai skaičiavimai leido nustatyti pradines pakraštines sąlygas, kurios buvo naudojamos hidrodinaminio modelio sudarymui. Gauti rezultatai parodo nustatytas žemiausias galimas vandens lygio altitudžių reikšmes pagal 95 % tikimybę, kiekviename Neries upės kilometre tarp Kauno ir Ruklos. Šie duomenys yra reikalingi kaip pagrindas krovininės laivybos galimybių vertinimui.