Antraštės poveikis ir įtaka medijų komunikacijoje

Audronė Nugaraitė

Santrauka


Žmogus ir medija – tai šiuolaikinis tandemas, be kurio visuomenės narys, kaip teigia mokslininkai Johnas Thompsonas, Nickas Couldry’s, Stigas Hjarvardas, būtų bejėgis ir neįgalus. Informacinės technologijos, suteikiančios mums informaciją, ne tik skverbiasi į visas gyvenimo sritis, didindamos spartą ir mastus, bet vis dažniau tampa naujų pokyčių pagrindu ar kelių sričių suartėjimo ir supanašėjimo (konvergencijos) priežastimi. Visuomenės problemų sprendimas komunikacijos priemonėmis, socialinė sąveika tarp visuomenės ir medijų taikant medijų logiką, valdžios institucijų įtaką patvirtina subjektų konkurenciją dėl vietos galios hierarchijoje formuojant komunikacijos kontekstus. Įvairių sričių mediatizacija patvirtina medijų įtaką vartotojui kaip neatskiriamą jo būties dalį.

Mediatizacijos, kaip didėjančios medijų įtakos, ir konvergencijos apraiškas patvirtina procesai, vykstantys visų viešosios erdvės komunikacijos dalyvių – organizacijų, žiniasklaidos, piliečių – veikloje. Internetas ne tik teikia galimybių daugiau bendrauti, kurti ir plėtoti organizacijas ar verslą. Jis tampa pagrindu turėti žmonėms virtualų gyvenimą, būti pilietiškai ir politiškai aktyviems. Pokyčių patiria ir politinės komunikacijos procesas, kurio metu lyderių ir politinių organizacijų įvaizdis plėtojamas virtualioje erdvėje, o pilietis tampa politiškai ir pilietiškai aktyviu, spausdamas kompiuterio klaviatūros klavišą. Stebimos akivaizdžios visų tipų medijų transformacijos, kai technologinis veiksnys lemia savaiminę įvairių medijų sąveiką. Išgyvename laiką, kai dienraščių žiniasklaida persikelia į interneto platybes, televizija ir radijas ieško savo vartotojo, archyvuodami jį virtualiose saugyklose, o atsiradusi socialinė medija iš viso keičia asmens informacijos vartojimo tradicijas ir įpročius. Ir visi šie procesai susiję su informuotojų noru daryti įtaką ir atkreipti į save dėmesį. Informacijos rengėjai ieško atsakymo į klausimą, kas yra ir kas bus tas lemiamas veiksnys, užtikrinantis informacijos vartotojo dėmesį skirtingoms medijoms; veiksnys, ne tik atkreipsiantis vartotojų dėmesį, bet ir sutelksiantis auditoriją pasinaudoti pateikiama informacija. Vartotojų, atvertusių puslapį ar paspaudusių ženklą „patinka“ (like), gausa sukuria galimybę laimėti aštrioje konkurencinėje medijų ir organizacijų kovoje. Taip pat vienas iš svarbių elementų, veikiančių individo dėmesį informaciniame lauke, yra antraštės. Šio straipsnio tikslas – aptarti informacijos vartotojo kaitos ypatumus, parodyti antraštės svarbą ir poveikį medijų komunikaciniame kontekste, kuriame trys pagrindiniai viešumos veikėjai: politikai, organizacijos, žiniasklaida – varžosi dėl dėmesio ir įtakos.


Pagrindiniai žodžiai


gairės, antraštė, medija, mediatizacija

Visas tekstas:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.7220/2424-3663.2015.3.6

ISSN 2029-9923 (Spausdintas)

ISSN 2424-3663 (Internetinis)